Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 29 czerwca 2017 r., sygn. II SA/Po 307/17
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Edyta Podrazik Sędziowie Sędzia WSA Danuta Rzyminiak - Owczarczak (spr.) Sędzia WSA Elwira Brychcy Protokolant st. sekr. sąd. Edyta Rurarz - Kwietniewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 czerwca 2017 r. sprawy ze skargi J. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] 2016 r. Nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy D. z dnia [...] 2016 r. Nr [...]
Uzasadnienie
Wójt Gminy D. (dalej w skrócie: Wójt) decyzją z [...] 2016 r., nr [...], po rozpoznaniu wniosku J. B. odmówił wnioskodawcy świadczenia w formie:
1. świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad T. W.,
2. składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy w związku z opieką nad T. W.,
3. składki na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy w związku z opieką nad T. W..
W uzasadnieniu organ wyjaśnił, iż J. B. w dniu 27 października 2016r. złożył wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego jako opiekun prawny T. W., który legitymuje się orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu znacznym przed 16 rokiem życia na stałe. W ocenie Wójta wnioskodawca nie spełnia przesłanki określonej w ustawie o świadczeniach rodzinnych do przyznania ww. świadczenia, bowiem opiekun prawny jest osobą wyłączoną z grona beneficjentów do świadczenia pielęgnacyjnego. Organ wskazał przy tym, iż żyje ojciec biologiczny T. W., który wyraził zgodę na ubezwłasnowolnienie syna i uznał, że leży to w interesie ojczyma J. B..
Dalej Wójt przytoczył brzmienie art. 17 ust. 1, oraz 1a ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych określający podmioty, którym przysługuje uprawnienie do otrzymania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji, a następnie zauważył, iż wnioskodawca nie należy do żadnej z kategorii tych osób. Wójt wskazał, iż przepisy regulujące kwestie świadczeń rodzinnych mają charakter norm bezwzględnie obowiązujących, wykluczają jakąkolwiek uznaniowość i stosowanie kryteriów innych niż wskazał ustawodawca. Rozstrzygnięcie w zakresie tych spraw nie należy więc od woli organów orzekających, które w sytuacji niespełnienia jakiejkolwiek przesłanki wymaganej dla uzyskania świadczenia, mają obowiązek podjęcia decyzji o odmowie przyznania tego świadczenia.
