Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 2 sierpnia 2017 r., sygn. II SA/Gl 548/17
Budowlane prawo; Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Matan, Sędziowie Sędzia WSA Piotr Broda,, Sędzia WSA Artur Żurawik (spr.), Protokolant specjalista Ewa Jędrasik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 sierpnia 2017 r. sprawy ze skargi T. T. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia, w wyniku wznowienia postępowania, decyzji w sprawie zmiany pozwolenia na budowę oddala skargę.
Uzasadnienie
Prezydent Miasta T. decyzją z dnia [...] r., znak [...], wydaną na podstawie art. 151 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (obecnie j.t. Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 - dalej k.p.a.) po przeprowadzeniu postępowania wznowieniowego z wniosku T. T., odmówił uchylenia ostatecznej decyzji Prezydenta Miasta T. z dnia z dnia [...] r., nr [...], zmieniającej pozwolenie na budowę dla inwestycji pn.: "Budowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego wolnostojącego z garażem, na parcelach nr [...] (obecnie nr [...] parcela powstała wyniku podziału działki nr [...]), udzielone decyzją Prezydenta Miasta T. znak [...] z dnia [...] r., zmienione decyzją znak [...] z dnia [...] r. i decyzją nr [...] z dnia [...] r., następnie przeniesione na wnioskodawcę decyzją Prezydenta Miasta T. z dnia [...] r. nr [...]. - w zakresie zmiany zagospodarowania terenu oraz zmiany funkcji obiektu, tj. przystosowania budynku dla potrzeb funkcji przedszkola specjalnego - zgodnie z załączonym projektem budowlanym.
W uzasadnieniu podano m. in., że wnioskodawca wniósł o "uchylenie decyzji Prezydenta Miasta T. (...) w sprawie pozwolenia na budowę przedszkola specjalnego oraz wydania w jej miejsce nowej decyzji orzekającej co do istoty sprawy", dokonanie rzetelnej oceny oddziaływania inwestycji na działki sąsiadujące oraz zgodności inwestycji z zapisami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Zwrócił uwagę, że nieruchomość stanowiąca działki gruntu nr [...] oraz [...], położona jest w obszarze MU - zabudowy mieszkaniowej z usługami. Dla przedmiotowego terenu dopuszcza się zabudowę usługową oraz drobne zakłady produkcyjne bez zamieszkania. Uciążliwość prowadzonej działalności nie może jednak przekraczać granicy działki oraz obniżać atrakcyjności otoczenia. W ocenie wnioskodawcy, biorąc pod uwagę rozmiar planowanej działalności, uciążliwość związana z prowadzeniem przedszkola dla dzieci, w tym w szczególności uciążliwość w postaci hałasu, przekracza granice ww. działek. Nadto, wnioskodawca podniósł, iż inwestycja narusza przepisy prawa budowlanego, a w szczególności § 40 ust. 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (j.t. Dz. U. z 2015 r., poz. 1422). Z projektu budowlanego wynika bowiem, iż plac zabaw usytuowany będzie w odległości mniejszej niż 10m od okien pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi. Wnioskodawca podnosi także, iż zaprojektowana liczba miejsc parkingowych nie spełnia wymogów określonych przez przepisy ww. rozporządzenia, a także pozostaje w sprzeczności z pismem Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów z dnia 28 stycznia 2014 r. w sprawie zmniejszenia ilości miejsc postojowych dla przedmiotowej inwestycji. Organ administracji architektoniczno - budowlanej ponownie przeanalizował zgromadzoną dokumentację w sprawie. Powyższa analiza wykazała, że:
