Wyrok WSA w Lublinie z dnia 6 września 2017 r., sygn. I SA/Lu 416/17
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca) Sędziowie Sędzia WSA Andrzej Niezgoda Asesor sądowy Jerzy Parchomiuk Protokolant Sekretarz sądowy Ewelina Piskorek po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 6 września 2017 r. sprawy ze skargi G. N. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] marca 2017 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania oraz nadpłaty w podatku od towarów i usług za grudzień 2013 r. i kwiecień 2014 r. I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej na rzecz G. N. [...] zł (sześć tysięcy dziewięćset złotych) z tytułu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Dyrektor Izby Administracji Skarbowej (organ) utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego (organ I instancji) z dnia [...] określającą Gminie N. (gmina) zobowiązanie w podatku od towarów i usług (VAT) za grudzień 2013 r. w wysokości [...] zł i za kwiecień 2014 r. w wysokości [...] zł oraz odmawiającą gminie stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za wymienione wyżej okresy rozliczeniowe.
W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia organ wyjaśnił, że w dniu [...] czerwca 2016 r. gmina wystąpiła z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku od towarów i usług za grudzień 2013 r. w wysokości [...] zł, a także za kwiecień 2014 r. w wysokości [...] zł. Do wniosku gmina dołączyła odpowiednie korekty deklaracji VAT-7. Gmina domagała się stwierdzenia nadpłaty z tego powodu, że w pierwotnych deklaracjach VAT za grudzień 2013 r. i kwiecień 2014 r. nie uwzględniła podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych [...] grudnia 2013 r. oraz [...] kwietnia 2014 r. dokumentujących wydatki gminy związane z budową budynku socjalno-sanitarnego w ramach większej inwestycji polegającej na wykonaniu infrastruktury turystycznej w otoczce zbiornika wodnego N. Zrealizowany budynek socjalno-sanitarny został przekazany przez gminę mocą ustnej umowy samorządowemu zakładowi budżetowemu - Centrum Integracji Społecznej N. Zakład budżetowy wykorzystuje budynek socjalno-sanitarny do sprzedaży opodatkowanej VAT, co polega na pobieraniu opłat za wstęp. W związku z tym, że zakład budżetowy nie powinien być uznany za odrębnego od gminy podatnika VAT, a obiekt jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem, gmina ma prawo od odliczenia VAT naliczonego przy zakupach poniesionych na jego realizację.
