Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 21 września 2017 r., sygn. I SA/Ol 463/17
Podatki inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Renata Kantecka, Sędziowie sędzia WSA Wojciech Czajkowski,, sędzia WSA Przemysław Krzykowski (sprawozdawca), Protokolant specjalista Paweł Guziur, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 21 września 2017r. sprawy ze skargi spółki A na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od gier na automatach o niskich wygranych za styczeń 2011 r. oddala skargę
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi Spółki A z siedzibą w W. jest decyzja Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia "[...]", którą utrzymano w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia "[...]" w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od gier za styczeń 2011 r. w wysokości 8.000 zł.
Z akt sprawy wynika, że Spółka złożyła w dniu 14 lutego 2011 r. deklarację dla podatku od gier POG-4 za styczeń 2011 r. wraz z załącznikami POG-4/R, wykazując użytkowanie 4 szt. automatów do gier podlegających opodatkowaniu. Wysokość podatku od gier została ustalona na podstawie art. 139 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. Nr 201, poz. 1540 ze zm., dalej: "u.g.h."), tj. przy zastosowaniu stawki w wysokości 2.000 zł od gier urządzanych na każdym automacie. W wyniku zastosowania powyższej stawki zobowiązanie podatkowe określone zostało na kwotę 8.000 zł i zostało przez podatnika zapłacone.
Pismem z dnia 15 grudnia 2016 r. Spółka wniosła o stwierdzenie nadpłaty w podatku od gier za styczeń 2011 r. wraz z deklaracją korygującą POG-4 (z załącznikami POG-4/R), gdzie wykazano brak zobowiązania podatkowego (zobowiązanie - 0 zł) przy niezmienionej liczbie automatów do gier o niskich wygranych. W uzasadnieniu wniosku strona podała, że przepis art. 139 ust. 1 u.g.h. nie mógł stanowić podstawy nałożenia obowiązku podatkowego na jednostkę, a to wobec swojej bezskuteczności w krajowym porządku prawnym. Powołując się na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 19 lipca 2012 r. w sprawach połączonych C-213/11, C- 214/11 i C-217/11 strona stwierdziła, że w procedurze uchwalania u.g.h. doszło do naruszenia przepisów dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz.U.UE.L.1998.204.37, w skrócie "dyrektywa 98/34/WE") poprzez nieprzekazanie projektu ustawy do Komisji Europejskiej celem notyfikacji, albowiem projekt ten zawierał - w opinii strony - przepisy techniczne, podlegające obowiązkowi zgłoszenia. Zdaniem wnioskodawcy, do tych przepisów należało zaliczyć przepis art. 139 ust. 1 u.g.h. Nagły wzrost wysokości podatku ryczałtowego od gier na automatach o niskich wygranych z kwoty ok. 720 zł (ówczesna równowartość 180 euro) do kwoty 2.000 zł miesięcznie powoduje eliminację z rynku znacznej liczby punktów gier i automatów do gier, co bezpośrednio przekłada się na zmniejszenie obrotu produktem w postaci automatów na rynku krajowym.
