Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 6 września 2017 r., sygn. IV SA/Po 611/17
Administracyjne postępowanie; Zagospodarowanie przestrzenne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Grażyna Radzicka (spr.) Sędziowie WSA Maciej Busz WSA Józef Maleszewski Protokolant sekr. sąd. Agnieszka Walocha po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 06 września 2017 r. sprawy ze skargi J. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] marca 2017 r., nr [...] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącego J. S. kwotę [...]([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
J. S. złożył wniosek o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku usługowego - hotel z restauracją, salą konferencyjną oraz aulą koncertową na terenie działki nr geod. [...], położonej w S. przy ul. [...].
Burmistrz Miasta i Gminy S., po rozpoznaniu powyższego wniosku, decyzją z dnia [...] listopada 2016r. nr [...] znak sprawy [...], działając na podstawie art. 59 ust. 1, art. 61 i art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (j.t. Dz. U. z 2016r. poz. 778 ze zm. - dalej u.p.z.p.), przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. Nr 164, poz.1588 - dalej rozporządzenie) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2016, poz. 23 ze zm.- dalej k.p.a.), ustalił warunki zabudowy dla wnioskowanej inwestycji.
W decyzji ustalono nieprzekraczalną linię zabudowy w odległości 7 m od granicy z ul. [...]; 4 m od wyznaczonej granicy części działki objętej wnioskiem, na której znajduje się cmentarz żydowski; określając, że pozostałe odległości od granic zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002r. nr 75, poz. 690 ze zm.). W decyzji ustalono geometrię dachu - dach płaski, a wysokość budynku do 12m od poziomu terenu do górnej elewacji. Wysokość górnej krawędzi elewacji frontowej, ustalono do 12 m, od poziomu terenu do górnej elewacji. W decyzji ustalono również szerokość elewacji frontowej do 22 m i powierzchnię zabudowy maksymalnie 39% pow. działki, zaś powierzchnię biologicznie czynną na min. 40% pow. działki. W decyzji określono wymagania w zakresie infrastruktury technicznej, w tym w zakresie zaopatrzenia w wodę, sposobu odprowadzenia ścieków socjalno - bytowych oraz wód opadowych, zaopatrzenia w energię elektryczną, sposobu gospodarowania odpadami i zaopatrzenia w ciepło. Określono również ustalenia dotyczące obsługi komunikacyjnej, ustalając dostęp do drogi publicznej od strony ul. [...] po spełnieniu warunków, wśród których wskazano, że inwestor na własny koszt dostosuje parametry techniczne drogi dojazdowej (ul. H. ) do projektowanego budynku, umożliwiając komunikację autokarów oraz pojazdów dostawczych obsługujących obiekt, z uwzględnieniem wykonania nowej nakładki bitumicznej. Dalej wskazano, że miejsca parkingowe należy zlokalizować na działce inwestora nakazując przedstawić koncepcję ich umiejscowienia na mapie zasadniczej w skali 1:500, uwzględniając parametry techniczne dla miejsc parkingowych na samochody osobowe jak i autokary oraz wrysować drogę wewnętrzną wraz z nawrotką. W decyzji wskazano, że pełne potrzeby parkingowe należy zapewnić na terenie działki, przyjmując min. 2,5 miejsca parkingowego na każde 100 m2 pow. użytkowej. W decyzji wskazano również, że część działki objętej wnioskiem położona jest na terenie cmentarnym (cmentarz żydowski), w związku z czym realizację inwestycji należy uzgodnić z Powiatowym Konserwatorem Zabytków. Powołując się na art. 6 ust. ust 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (j.t. Dz.U. z 2015, poz. 2126 - dalej ustawa o cmentarzach) wskazano, że użycie terenu cmentarnego po zamknięciu cmentarza na inny cel nie może nastąpić przed upływem 40 lat od dnia ostatniego pochowania zwłok na cmentarzu. Po upływie powyższego terminu wójt (burmistrz, prezydent miasta) może wydać decyzję o użyciu terenu cmentarnego na inny cel zgodny z planem zagospodarowania przestrzennego, jednakże z zastrzeżeniem określonym w ust. 2. Przepis ten stanowi, że jeżeli teren cmentarny stanowi lub stanowił uprzednio własność Kościoła Katolickiego lub innego kościoła albo związku wyznaniowego, wydanie decyzji o użyciu terenu cmentarnego na inny cel wymaga zgody właściwej władzy tego kościoła lub związku wyznaniowego. W przedmiotowej sprawie właściwą władzą jest Komisja Rabiniczna do Spraw Cmentarzy Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w RP. Wskazano przy tym, że przedmiotowy teren był własnością gmin żydowskich/innych wyznaniowych żydowskich osób prawnych, działających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
