Wyrok WSA w Warszawie z dnia 30 stycznia 2018 r., sygn. II SA/Wa 1118/17
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Joanna Kube Sędzia WSA - Danuta Kania Sędzia WSA - Stanisław Marek Pietras (spraw.) Protokolant - specjalista Elwira Sipak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 stycznia 2018 r. sprawy ze skargi G. P. na decyzję Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia [...] lipca 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na rzecz skarżącego G. P. kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
G. P. pismem z dnia [...] czerwca 2017 r., na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1764 ze zm.), zwrócił się do Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o udostępnienie informacji publicznej w postaci m.in. umowy zawartej pomiędzy Zakładem Ubezpieczeń Społecznych a firmą [...] Sp. z o. o. z siedzibą w W. dotyczącej zamówienia publicznego znak: [...] wraz ze wszystkimi załącznikami do umowy (data zawarcia umowy [...] listopada 2016 r., numer umowy [...] cz. B, przedmiot umowy " [...] - usługa serwisu pogwarancyjnego [...]") oraz złożonych przez tę firmę wyjaśnień i uzupełnień w toku postępowania.
Pismem z dnia [...] czerwca 2017 r. organ udostępnił wnioskodawcy żądane dokumenty z wyjątkiem załącznika nr 7 do umowy, co do którego udzielono informacji, że został on utajniony w złożonej przez wykonawcę ofercie.
Następnie Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych decyzją z dnia [...] lipca 2017 r. nr [...], działając na podstawie art. 16 ust. 1 w zw. z art. ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r., poz. 1764), odmówił udostępnienia wnioskowanej informacji w części dotyczącej Załącznika nr 7 do Umowy nr [...] z dnia [...] listopada 2016 r., obejmującego wykaz personelu oraz listę podwykonawców firmy [...] Sp. z o. o. z siedzibą w W. W uzasadnieniu - powołując się na opisany powyżej stan faktyczny - podał, że art. 139 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, ze zm.), ustalający jawność umów w sprawach zamówień publicznych przewiduje udostępnienie umowy na zasadach przewidzianych w ustawie o dostępie do informacji publicznej, a przepisy tej ustawy respektują zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorcy (art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej). Zgodnie z § 11 ust. 5 umowy zawartej w dniu [...] listopada 2016 r. z [...] Sp. z o.o. z siedzibą w W. (nr umowy w [...], nr postępowania w [...]), załączniki do umowy stanowią jej integralną część. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wykonawca zastrzegł, iż informacje zawarte w Załączniku nr 7 do umowy obejmujące wykaz personelu wykonawcy oraz listę podwykonawców stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, przy czym szczegółowe wyjaśnienia w przedmiocie zasadności objęcia zastrzeżonych informacji tajemnicą przedsiębiorstwa zostały przez wykonawcę przedstawione w złożonym w ww. postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego piśmie z dnia [...] października 2016 r. W doktrynie podkreśla się, że wykładnia art. 139 ust. 3 ustawy - Prawo zamówień publicznych, według której ustawa o dostępie do informacji publicznej określa wyłącznie procedurę udostępnienia, nie wyznaczając jakichkolwiek ograniczeń dostępu do umów jest wykładnią zbyt daleko idącą. Zakres jawności umów w sprawach zamówień publicznych determinują zatem postanowienia ustawy o dostępie do informacji publicznej. Jawność tych umów, z uwagi na treść art. 5 ust. 1 i 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, będzie podlegać ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie tajemnic ustawowo chronionych, a także ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. W obowiązujących przepisach brak jest definicji pojęcia tajemnica przedsiębiorcy, zatem wyprowadza się ją z legalnej definicji tajemnicy przedsiębiorstwa zawartej w art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 ze zm.). Przepis ten stanowi, że przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. W wyroku z dnia 5 lipca 2013 r. sygn. akt I OSK 511/13, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że na tajemnicę przedsiębiorcy składają się dwa elementy: materialny (np. szczegółowy opis sposobu wykonania usługi, jej koszt) oraz formalny - wola utajnienia danych informacji. Tajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się z tajemnicy przedsiębiorstwa i pojęcia te w zasadzie pokrywają się zakresowo, choć tajemnica przedsiębiorcy w niektórych sytuacjach może być rozumiana szerzej. Tajemnicę przedsiębiorcy stanowią więc informacje znane jedynie określonemu kręgowi osób i związane z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością, wobec których podjął on wystarczające środki ochrony w celu zachowania ich w poufności. Zastrzegając w niniejszej sprawie poufność wykazu personelu oraz listy podwykonawców wykonawca, stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, szczegółowo uzasadnił, dlaczego zastrzeżone informacje mają stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa. W piśmie z dnia [...] października 2016 r., popierając swoje twierdzenia orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej podał, że w wykazie osób znajdują się szczegółowe informacje na temat kwalifikacji osób wskazanych na poszczególne stanowiska, tj. imiona i nazwiska, posiadane doświadczenie i kwalifikacje. Osoby wskazane na poszczególne stanowiska posiadają wysokie, specjalistyczne kwalifikacje i doświadczenie. Objęcie tajemnicą przedsiębiorstwa danych dotyczących osób wskazanych w ofercie ma na celu ochronę pracowników [...] Sp. z o.o.. Informacje te mają więc charakter organizacyjny oraz posiadają dla [...] Sp. z o.o. znaczną wartość gospodarczą. Są to również informacje o charakterze poufnym, które nie zostały ujawnione do publicznej wiadomości. Wykonawca wskazał także, że podany zamawiającemu wykaz osób stanowi unikalny zbiór informacji, opracowany na potrzeby niniejszego zamówienia i nigdzie wcześniej nieudostępniany. Ze względu na fakt, iż wykaz osób obejmuje szeroki zakres danych, tj. kwalifikacje, doświadczenie oraz formę współpracy, dotyczący zespołu utworzonego specjalnie w celu spełnienia wymagań zamawiającego, bez znaczenia jest potencjalna możliwość uzyskania, w jakikolwiek sposób, jednostkowej informacji dotyczącej pojedynczego członka zespołu. Zastrzeżeniu podlega bowiem wykaz jako całość, a takie informacje nie były i nie są dostępne do uzyskania w żaden prawnie dozwolony sposób. Wykonawca, powołując się na fakt, iż prawidłowo skorzystał z uprawnienia wynikającego z art. 8 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, jak również wykazał spełnienie wszystkich przesłanek z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, wniósł o nieudostępnianie ich podmiotom nieuprawnionym, w szczególności innym wykonawcom ubiegającym się o udzielenie przedmiotowego zamówienia. Powyższe wyjaśnienia wykonawcy oraz działania podjęte w celu zachowania zastrzeżonych informacji w poufności skutkują uznaniem przez Prezesa ZUS, że zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa w niniejszej sprawie jest zasadne i skuteczne. W zastrzeżonym wykazie zawarte są bowiem informacje w przedmiocie potencjału osobowego wykonawcy przewidzianego do realizacji zadań związanych z wykonywaniem zawartej z Zakładem umowy, ich danych osobowych (imiona i nazwiska), doświadczenia, kwalifikacji, formy współpracy. Dane te mogą stanowić cenne źródło informacji dla konkurencji i wpływać na pozycję rynkową przedsiębiorcy. Ponadto udostępnienie żądanych informacji mogłoby zostać uznane za naruszenie prawa do prywatności osób fizycznych, skoro miałoby obejmować dane osób wchodzących w skład personelu wykonawcy.
