Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 22 lutego 2018 r., sygn. II SA/Bk 869/17
Administracyjne postępowanie; Geodezja i kartografia; Lasy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska, Sędziowie sędzia NSA Mieczysław Markowski (spr.), sędzia NSA Elżbieta Trykoszko, Protokolant st. sekretarz sądowy Sylwia Tokajuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 22 lutego 2018 r. sprawy ze skargi R. L. na decyzję P. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w B. z dnia [...] listopada 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą jej wydanie decyzję Starosty Powiatu B. z dnia [...] września 2017 roku znak [...]
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...].11.2017 r. nr: [...] P. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w B. utrzymał w mocy decyzję Starosty Powiatu B. z dnia [...].11.2017 r. nr [...] o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów na działce nr [...] położonej w obrębie H. gm. Z.
Zaskarżona decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Wnioskiem z dnia [...].08.2017 r. skierowanym do Starostwa Powiatowego w B. R. L. wniosła o wszczęcie postepowania administracyjnego w sprawie klasyfikacji gruntów na działce nr [...] położonej w obrębie geodezyjnym [...] H. gmina Z. Wniosek ten umotywowała rzeczywistym rolnym zagospodarowaniem ww. działki, stanowiącej jej własność. Do wniosku załączyła decyzję Starosty Powiatu B. z dnia [...].01.2017 r. nr [...] zezwalającą na zmianę lasu na użytek rolny w ww. działce.
Decyzją z dnia [...].09.2017 r. nr [...]Starosta Powiatu B. odmówił wszczęcia postępowania w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów na działce nr [...], położonej w obrębie H., gmina Z. W uzasadnieniu ww. decyzji organ I instancji wskazał, że grunty w ww. działce, wykazane w operacie ewidencji gruntów i budynków jako las, objęte są decyzją określającą zadania z zakresu gospodarki leśnej, znajdującą oparcie w inwentaryzacji stanu lasu obrębu H. gm. Z. obowiązującej od dnia [...].01.2009 r. do [...].12.2018 r. oraz wydaną na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 28.09.1991 r. o lasach (j.t. Dz.U. 2017 poz. 788 ze zm). W ocenie Starosty Powiatu B. ww. decyzja określająca zadania z zakresu gospodarki leśnej spełnia tą samą funkcję co uproszczony plan urządzania lasu i zastępuje go w odniesieniu do lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha. Organ I instancji powołując się na art. 20 ust. 3 i 3a ustawy z dnia 17.05.1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz na art. 20 ust. 2 ww. ustawy o lasach, wskazał, że w ewidencji gruntów uwzględnia się ustalenia uproszczonych planów urządzania lasu dotyczące granic i powierzchni lasu, co w świetle przytoczonego przez organ I instancji orzecznictwa sądowoadministracyjnego ogranicza obowiązek aktualizowania danych objętych ewidencją gruntów i budynków w stosunku do zmian dotyczących ustalenia granic i powierzchni lasów oraz zabrania dokonywania tych zmian wbrew planom urządzania lasów, które stanowią szczególny rodzaj planów zagospodarowania przestrzennego takich terenów i przesądzają o treści wpisów w ewidencji. W związku z powyższym, w ocenie organu I instancji organy prowadzące ewidencję gruntów i budynków nie są uprawnione do dokonywania w prowadzonej przez siebie ewidencji zmian powierzchni i granic lasu, które nie odpowiadałyby ustaleniom planu urządzenia lasu lub decyzji określającej zadania z zakresu gospodarki leśnej. Przeprowadzenie klasyfikacji gruntów zgodnie z wnioskiem strony byłoby zatem sprzeczne z powyżej przytoczonymi przepisami.
