Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 27 marca 2018 r., sygn. II SA/Ol 982/17
Administracyjne postępowanie
Dnia 27 marca 2018 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora Sędziowie sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) sędzia WSA Bogusław Jażdżyk po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 27 marca 2018 roku na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi P. B-R na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie niedopuszczalności wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w sprawie przekazania skargi na działalność pracowników uchyla zaskarżone postanowienie.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia "[...]" Samorządowe Kolegium Odwoławcze w O. stwierdziło niedopuszczalność wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. W uzasadnieniu podano, że pismem z dnia 8 sierpnia 2017r. P.B.-R. wystąpił do Kolegium ze skargą na wykonanie decyzji "[...]" zarzucając, iż MOPS w O. nie wypłacił odsetek z tytułu nieterminowej wypłaty zasiłku pielęgnacyjnego. Wskazano, że pismem z dnia 5 września 2017r. Prezes Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. poinformował P.B.-R. o przekazaniu skargi na działalność pracowników według właściwości do Rady Miasta O. Od tej informacji P.B.-R. wniósł odwołanie wyrażając niezadowolenie, iż Kolegium we własnym zakresie nie rozstrzygnęło jego żądania. Podano, że zgodnie z art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego od decyzji wydanej w pierwszej instancji przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze nie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wskazano, że decyzja jest aktem stosowania norm prawa materialnego przez organ administracji publicznej w stosunku do indywidualnie określonego podmiotu i w konkretnie określonej sprawie, a zatem jest rozstrzygnięciem indywidualnej sprawy administracyjnej, podjętym przez uprawniony organ administracji publicznej, na podstawie jednoznacznego upoważnienia, wynikającego z powszechnie obowiązującej normy prawnej, która to norma dla ustalenia skutków prawnych danego stanu faktycznego przewiduje formę decyzji administracyjnej. Rozstrzygnięcie musi być tak sformułowane, aby z niego wynikało w sposób jednoznaczny, jaki obowiązek zostaje na stronę nałożony lub jakie uprawnienie strona otrzymuje. Zatem rozpatrzenie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy może nastąpić po wcześniejszym wydaniu decyzji przez Kolegium i wniesieniu odwołania od tej decyzji przez uprawniony podmiot. Wskazano, że pisma informującego o przekazaniu skargi do Rady Miasta nie można traktować jako decyzji administracyjnej, gdyż pismo to ma jedynie charakter informacyjny. W konsekwencji pismo skarżącego nie może być potraktowane jako wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Stosownie zaś do treści art. 134 Kodeksu postępowania administracyjnego organ odwoławczy stwierdza w drodze postanowienia niedopuszczalność odwołania.
