Postanowienie WSA w Kielcach z dnia 26 kwietnia 2018 r., sygn. II SA/Ke 165/18
Odrzucenie skargi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Chobian, Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Armański, Asesor WSA Agnieszka Banach (spr.), Protokolant Magdalena Niźnik, po rozpoznaniu w dniu 26 kwietnia 2018 r. na rozprawie sprawy ze skargi J. P. na czynność Burmistrza Miasta i Gminy S. z dnia [...] r. wyrażoną w piśmie znak: [...] w przedmiocie niedopuszczenia do udziału w drugim etapie postępowania rekrutacyjnego postanawia odrzucić skargę.
Uzasadnienie
UZASADNIENIE
Pismem z dnia [...] r. znak: [...] Burmistrz Miasta i Gminy S. poinformował J. P., że jego oferta pracy z dnia 27 grudnia 2017 r. na stanowisko Sekretarza Miasta i Gminy S. nie spełnia wymagań niezbędnych oraz że nie został dopuszczony do udziału w drugim etapie postępowania rekrutacyjnego. W uzasadnieniu ww. pisma organ wskazał, że komisja konkursowa, powołana do przeprowadzenia konkursu na stanowisko Sekretarza Miasta i Gminy S., stwierdziła, iż oferta J. P. nie spełnia wymagań niezbędnych, wymienionych w dziale I pkt 4 ogłoszenia o konkursie, gdyż nie posiada on co najmniej czteroletniego stażu pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r.
o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 902), w tym co najmniej dwuletniego stażu pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w tych jednostkach lub co najmniej czteroletniego stażu pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, o których mowa w art. 2, oraz co najmniej dwuletniego stażu pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w innych jednostkach sektora finansów publicznych.
W odpowiedzi na pismo J. P. z dnia 22 stycznia 2018 r. Burmistrz Miasta i Gminy S. - pismem z dnia 29 stycznia 2018 r. znak: [...] - stwierdził, że podtrzymuje stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 15 stycznia 2018 r., albowiem nauczyciel zatrudniony co najmniej cztery lata na stanowisku dyrektora szkoły nie spełnia kryteriów wymaganych art. 5 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych. Praca na stanowisku dyrektora szkoły nie jest pracą na stanowisku urzędniczym, w szczególności na kierowniczym stanowisku urzędniczym. Jak wyjaśnił organ, zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59; zm.: Dz. U. z 2017 r., poz. 949 i poz. 2203) tylko status prawny pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem osób, o których mowa w art. 15, określają przepisy o pracownikach samorządowych. Nauczyciele w tym dyrektorzy szkół nie są pracownikami samorządowymi co potwierdza w szczególności wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 28 listopada 2007 r., II SA/Bd 643/07, w którym rozstrzygnięto, że dyrektor szkoły nie jest gminnym pracownikiem samorządowym. Status prawny dyrektora szkoły wynika z art. 62 ustawy - Prawo oświatowe, gdyż, co do zasady, szkołą kieruje nauczyciel mianowany lub dyplomowany, któremu powierzono stanowisko dyrektora. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1189; zm.: Dz. U. z 2017 r. poz. 60 i poz. 2203.) ustala, że dyrektorowi i wicedyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole, a także nauczycielowi, który obowiązki kierownicze pełni w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze, obniża się tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć. J. P. był zaś nauczycielem, któremu powierzono obowiązki dyrektora szkoły.
