Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 30 lipca 2018 r., sygn. IV SA/Gl 429/18
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Szczepan Prax, Sędziowie Sędzia WSA Stanisław Nitecki, Sędzia WSA Renata Siudyka (spr.), Protokolant Katarzyna Lisiecka-Mitula, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 lipca 2018 r. sprawy ze skargi Miasta R. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Miasta R. oddala skargę.
Uzasadnienie
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...]r. nr [...] wydanym podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1875 - dalej "u.s.g."), Wojewoda Śląski stwierdził nieważność uchwały nr [...] Rady Miejskiej w R. z dnia [...]r. w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Miasta R., jako podjętej z istotnym naruszeniem art. 52 ust. 1 w związku z art. 52 ust. 2 ustawy o rewitalizacji (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz 1023, ze zm- dalej "ustawa o rewitalizacji", "uor").
W uzasadnieniu aktu organ nadzoru wyjaśnił, że przepis art. 52 ust. 1 uor stanowi, iż do dnia 31 grudnia 2023 r. dopuszcza się realizację przedsięwzięć wynikających z programu zawierającego działania służące wyprowadzeniu obszaru zdegradowanego ze stanu kryzysowego, przyjmowanego uchwałą rady gminy, bez uchwalania gminnego programu rewitalizacji. W takim przypadku wyznaczenie w drodze uchwały obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji, Strefy, a także uchwalenie miejscowego planu rewitalizacji nie jest dopuszczalne. W art. 52 ust. 2 uor, zastrzeżono natomiast, że jeżeli program, o którym mowa w ust. 1, uchwalony przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, zawiera co najmniej opis procesu wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów gminy oraz diagnozę pozwalającą na wyznaczenie obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji, na jego podstawie może zostać opracowany i uchwalony gminny program rewitalizacji.
