Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 20 sierpnia 2018 r., sygn. III SA/Gl 784/18
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Apollo, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Brandys-Kmiecik (spr.), Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz, Protokolant Starszy referent Małgorzata Wasik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 sierpnia 2018 r. sprawy ze skargi Miasta M. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżoną decyzję w części dotyczącej określenia kwoty zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług za styczeń, luty, marzec, czerwiec i październik 2009 roku oraz określenia kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w podatku od towarów i usług za kwiecień i maj 2009 roku; 2. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach na rzecz strony skarżącej 3600 zł (słownie: trzy tysiące sześćset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 17 maja 2018 r. o sygn. akt I FSK 886/16 Naczelny Sąd Admini-stracyjny (dalej: NSA) uchylił wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach (dalej WSA, Sąd I instancji) z 22 grudnia 2015 r., o sygn. akt III SA/Gl 290/15, uchylający - w wyniku rozpoznania skargi Miasta M. (dalej: skarżąca, Gmina) - decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. (dalej: DIS) z dnia [...] r. w przedmiocie podatku od towarów i usług, w części dotyczącej określenia kwoty zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług za styczeń, luty, marzec, czerwiec i październik 2009 r. oraz określenia kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w podatku od towarów i usług za kwiecień i maj 2009 r. i w tej części przekazał sprawę do ponownego rozpoznania przez Sąd I instancji.
Przedstawiając stan faktyczny sprawy NSA wyjaśnił, że Sąd I instancji w swym uzasadnieniu wskazał m.in., że decyzją z [...] r. organ I instancji orzekł w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiące od stycznia do grudnia 2009 r. Stwierdził bowiem m in., iż w okresie od stycznia do grudnia 2009 r. Gmina zaewidencjonowała, jako własny obrót, czynności wykonane przez placówki oświatowe, będące jednostkami budżetowymi Gminy. Organ ten nadto stwierdził, iż Gmina dokonała obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących m. in. wydatki związane z budową hali sportowej. Po wybudowaniu tej hali Gmina przekazała ją nieodpłatnie Dyrektorowi Zespołu Szkół Ogólnokształcących i II LO w M. W ocenie organu pierwszej instancji jednostki budżetowe są odrębnymi od Gminy podatnikami podatku VAT. Zatem Gmina bezzasadnie wystawiała faktury VAT dokumentujące czynności wykonywane przez placówki oświatowe, będące odrębnymi podatnikami podatku VAT. Z identycznego powodu Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki na budowę hali sportowej. Po zakończeniu budowy hala została nieodpłatnie przekazana odrębnemu podatnikowi VAT, jakim jest jednostka budżetowa Gminy - tym samym nie zachodzi związek pomiędzy tymi wydatkami a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę. W stosunku do faktur VAT dokumentujących ww. wydatki Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT, w trybie art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.; dalej: ustawa o VAT). Jednocześnie organ podatkowy stwierdził, że w stosunku do wystawionych przez Gminę faktur VAT dotyczących opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych przez placówki oświatowe powstał - na podstawie art. 108 ustawy o VAT - obowiązek zapłaty wykazanego w nich podatku. Również organ pierwszej instancji nie uwzględnił w obrocie Gminy, obrotu uzyskanego przez jednostki budżetowe, co miało także wpływ na wysokość proporcji wyliczanej w trybie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT w stosunku do podatku naliczonego przypadającego do odliczenia od zakupów służących zarówno sprzedaży opodatkowanej oraz zwolnionej od podatku, a tym samym na ostateczne rozliczenie podatku VAT.
