Wyrok WSA w Kielcach z dnia 6 września 2018 r., sygn. I SA/Ke 156/18
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Chraniuk-Stępniak (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Danuta Kuchta, Sędzia WSA Ewa Rojek, Protokolant Starszy inspektor sądowy Anna Adamczyk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 września 2018 r. sprawy ze skargi O. G. P. G.-S. S.A. w W. na decyzję Dyrektora Zarządu Z. w S.Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie opłaty stałej za usługi wodne oddala skargę.
Uzasadnienie
Dyrektor Zarządu Zlewni w S. Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie (Dyrektor) decyzją z [...]nr [...] określił Operatorowi Gazociągów Przesyłowych
GAZ - System S.A. w W. (Spółka) opłatę stałą w wysokości 710 zł za pobór wód powierzchniowych z rzeki Ż. w km 36+688 na dz. nr 194 w m. O. do celów prowadzenia prób hydraulicznych.
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że ww. opłata stała została ustalona
w informacji rocznej z 13 marca 2018 r. i doręczona Spółce 19 marca 2018 r. Zgodnie z art. 314 ustawy z dnia 20 lipca 2017r. Prawo Wodne (Dz. U. z 2017r., poz. 1566 ze zm.) - zwaną dalej Prawem wodnym lub p.w. - do należności stosuje się odpowiednio przepisy działu III Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 63 Ordynacji podatkowej końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki wynoszące 50 groszy i więcej podwyższa się do pełnych złotych. W świetle powyższego, kwotę 709,72 zł podwyższono do kwoty 710 zł.
W dniu 23 marca 2018 r. Spółka złożyła reklamację, w której nie zgodziła się
z wysokością opłaty za pobór wody powierzchniowej ustaloną w informacji rocznej. Wskazała, że zgodnie z pozwoleniem wodnoprawnym oraz operatem wodnoprawnym czas pracy zrzutu ujęcia (pobór wody) z rzeki Żabnicy określony został na około 5 dni roboczych, maksymalnie na rok, jako jednorazowy pobór
w czasie obowiązywania pozwolenia.
Dyrektor nie uznał reklamacji Spółki, ponieważ pozwolenie wodnoprawne nie wprowadza żadnych ograniczeń w ilości dni, w których następuje pobór wody. Określono w nim pobór godzinowy, dobowy oraz roczny. Wobec tego, opłata powinna być naliczona za 365 dni. W ocenie Dyrektora ustalenia operatu wodnoprawnego nie mają znaczenia dla rozstrzygnięcia, gdyż art. 271 ust. 3 ustawy Prawo wodne odwołuje się do ilości określonych w pozwoleniu wodnoprawnym albo pozwoleniu zintegrowanym. Korzystanie z wód odbywa się bowiem na podstawie decyzji o pozwoleniu wodnoprawnym. Dyrektor dodał, że fakt niepobierania wody nie ma znaczenia dla naliczenia opłaty stałej, gdyż istotą tej opłaty jest potencjalna możliwość poboru. Świadczy o tym sformułowanie art. 271 ust. 3 ustawy Prawo wodne "może być pobrana na podstawie pozwolenia", a nie została pobrana. Warunkiem naliczenia opłaty stałej jest obowiązywanie pozwolenia wodnoprawnego. Opłata ta jest odzwierciedleniem gotowości środowiska wodnego do udostępnienia zasobów wody w ramach usług wodnych. Dyrektor wskazał przy tym na art. 562 ustawy Prawo wodne dotyczące możliwości zmiany pozwolenia.
