Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 18 września 2018 r., sygn. IV SA/Wr 237/18
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Mirosława Rozbicka-Ostrowska (spr.) Sędziowie sędzia WSA Gabriel Węgrzyn, sędzia WSA Alojzy Wyszkowski, , Protokolant starszy sekretarz sądowy Dorota Hurman, po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 18 września 2018 r. sprawy ze skargi D.D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. z dnia [...] stycznia 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania zasiłku dla opiekuna oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Postępowanie administracyjne w sprawie wszczęte zostało wnioskiem D. D. ( zwanej dalej : wnioskodawczynią , stroną , skarżącą ) z dnia 18 września 2017 r. , którym wystąpiła ona o ustalenie prawa do zasiłku dla opiekuna, w związku ze sprawowaniem opieki nad matką - J. S..
Decyzją z dnia [...]r. nr[...], wydaną z upoważnienia Burmistrza S., przez Specjalistę ds. świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego odmówiono przyznania stronie wnioskowanego świadczenia . W uzasadnieniu tej decyzji organ I instancji poczynił następujące ustalenia:
- decyzją z dnia [...], wydaną z upoważnienia Burmistrza S., przez Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w S. przyznano stronie zasiłek dla opiekuna, z tytułu opieki sprawowanej nad matką J. S. na okres od dnia 1 lipca 2013 r. bezterminowo,
- kolejną decyzją z dnia [...]. nr [...], wydaną z upoważnienia Burmistrza S., przez Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w S. uchylono - za zgodą strony - powyższą decyzję z dnia [...]. nr[...]w związku z podjęciem przez nią zatrudnienia i zaprzestania sprawowania opieki nad niepełnosprawna matką.
W uzasadnieniu prawnym swojego rozstrzygnięcia organ I instancji przytoczył brzmienie art. 5 ust. 1 ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów , według którego wniosek o zasiłek dla opiekuna powinien być złożony nie później niż w terminie 4 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, to jest do dnia 15 września 2014 r. Dodatkowo organ stwierdził, że z uwagi na to, iż strona od dnia 2 września 2014 r. podjęła zatrudnienie i zrezygnowała z pobierania zasiłku dla opiekuna, a następnie pozostawała zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy, w sprawie nie została spełniona także przesłanka z art. 17 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych.
