Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 12 lutego 2019 r., sygn. II SA/Ol 871/18
Dostęp do informacji publicznej
Dnia 12 lutego 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) Sędziowie sędzia WSA Adam Matuszak sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant specjalista Małgorzata Krajewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 lutego 2019 r. sprawy ze skargi J P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", Nr "[...]" w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 15 czerwca 2018 r. J. P. (dalej jako: "skarżący") wystąpił do Urzędu Miejskiego o udostępnienie informacji publicznej w zakresie pełnej kopii dziennika/rejestru korespondencji przychodzącej od 1 stycznia do 15 czerwca 2018 r. Wskazał, aby wnioskowane dane zostały mu przesłane na adres e-mail: "[...]".
Decyzją z dnia "[...]" r. Burmistrz Miasta (dalej jako: "organ
I instancji") odmówił udostępnienia wnioskowanych informacji publicznych, na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r., poz. 1764 ze zm., dalej jako: "u.d.i.p."). Wyjaśnił, że nie może zgodnie z wnioskiem udostępnić pełnej kopii rejestru, gdyż rejestr korespondencji zawiera dane osobowe oraz informacje, których udostępnienie stanowi tajemnicę przedsiębiorcy i podlega ograniczeniu zgodnie z art. 5 ust. 2 u.d.i.p.
Decyzją z dnia "[...]" r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze uchyliło powyższą decyzję, uznając, że organ I instancji jest zobowiązany do udzielenia wnioskowanej informacji publicznej z uwzględnieniem art. 5 ust. 1 i ust. 2 u.d.i.p,
tj. anonimizacji danych, czyli usunięcia wszelkich danych pozwalających na identyfikację ustawowo określonego kręgu osób. Kolegium wskazało, powołując się na orzeczenia sądów administracyjnych, że anonimizacja dokumentu, polegająca na wykreśleniu z jego treści różnych elementów, nie jest przetworzeniem informacji.
