Wyrok WSA w Warszawie z dnia 7 marca 2019 r., sygn. VII SA/Wa 1394/18
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Wojciech Sawczuk, Sędziowie sędzia WSA Joanna Gierak-Podsiadły, asesor WSA Joanna Kruszewska-Grońska (spr.), Protokolant ref. staż. Kamil Mazański, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 lutego 2019 r. sprawy ze skargi N.z siedzibą w W., [...] na decyzję Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia [...] marca 2018 r. znak [...] w przedmiocie zatrzymania statku w porcie I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej na rzecz skarżącego N. z siedzibą w W., [...] kwotę 680 zł (sześćset osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu 10 grudnia 2017 r. do portu w G. przypłynął statek "[...]" o nr [...], pod banderą [...], należący do N. z siedzibą w W., [...] (dalej: "skarżący"). W związku z alertem zamieszczonym w systemie THETIS-EU przez duńskie służby na podstawie zdalnej detekcji (przeprowadzonej w dniu 26 października 2017 r. i stwierdzającej, że statek ten używa w obszarze kontroli emisji tlenków siarki [tzw. Region SECA] paliwa o zawartości siarki 0,229%), 12 grudnia 2017 r. z upoważnienia Dyrektora Urzędu Morskiego w G. inspektor ochrony środowiska tego urzędu, przeprowadził inspekcję siarkową na ww. statku. Podczas inspekcji inspektor ochrony środowiska zwrócił się do załogi statku o wskazanie reprezentatywnego miejsca poboru próbki paliwa, którym zasilany jest silnik główny. Starszy mechanik kontrolowanego statku zasugerował, że najlepiej będzie pobrać próbkę z agregatów pomocniczych, lecz tego miejsca nie zaakceptował inspektor. W tym kontekście podniósł, że agregaty pomocnicze nie służą do napędu statku, a próbka musi być pobrana z linii zasilania silnika głównego. Wówczas załoga statku jako miejsce reprezentatywne wskazała miejsce bezpośrednio przed pompami booster silnika głównego. Inspektor pobrał z tego miejsca próbkę (o nr [...]). Do protokołu pobrania próbki nie wniesiono uwag. Analiza pobranej próbki została przeprowadzona w akredytowanym laboratorium J.. Otrzymany w dniu 12 grudnia 2017 r. wynik wskazywał zawartość siarki na poziomie 1,47% m/m, co znacznie przekracza dopuszczalną wartość 0,10% m/m określoną w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 7 października 2015 r. w sprawie wymagań dotyczących zawartości siarki w paliwie żeglugowym, w tym sposobu jej oznaczania (Dz. U. z 2015 r., poz. 1665; dalej: "rozporządzenie siarkowe").
