Wyrok WSA w Warszawie z dnia 30 maja 2019 r., sygn. I SA/Wa 135/18
Komunalizacja mienia
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Gabriela Nowak (spr.) Sędziowie WSA Agnieszka Jędrzejewska - Jaroszewicz WSA Bożena Marciniak Protokolant referent stażysta Aleksandra Cymerska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 maja 2019 r. sprawy ze skargi [...] S.A. z siedzibą w [...] na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] listopada 2017 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nabycia z mocy prawa własności nieruchomości oddala skargę
Uzasadnienie
Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa (dalej jako "Komisja") decyzją z [...] listopada 2017 r. nr [...] utrzymała w mocy decyzję Wojewody [...] (dalej jako "Wojewoda") z [...] kwietnia 2016 r. nr [...] stwierdzającą nabycie przez Miasto [...] z mocy prawa nieodpłatnie z dniem 27 maja 1990 r. własności nieruchomości położonej w P., oznaczonej w ewidencji gruntów jako jednostka ewidencyjna M. [...], obręb [...], arkusz mapy [...], dz. nr [...] o pow. [...] ha i dz. nr [...] o pow. [...] ha.
Decyzja wydana została w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Wojewoda decyzją z [...] kwietnia 2016 r., na podstawie art. 18 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 32 poz. 191 ze zm.), powoływanej dalej jako "ustawa komunalizacyjna", stwierdził nabycie z mocy prawa nieodpłatnie przez Miasto [...] prawa własności przedmiotowej nieruchomości. W uzasadnieniu decyzji wskazał, że jak wynika z księgi wieczystej, właścicielem nieruchomości jest Skarbu Państwa na podstawie Traktatu Wersalskiego z 28 czerwca 1919 r. i ustawy sejmowej z 14 lipca 1920 r. W dniu komunalizacji, zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego Miasta [...] zatwierdzonym przez Wojewodę [...] w dniu [...] sierpnia 1975 r., stanowiącym integralną część "Planu zagospodarowania przestrzennego województwa [...]" zatwierdzonego uchwałą nr [...] Wojewódzkiej Rady Narodowej w P. w dniu [...] października 1977 r., nieruchomość położona była na obszarze zaliczonym do terenów odpowiednio intensywnego zainwestowania z przewagą funkcji koncentracji usług specjalistycznego użytkowania oraz do głównych elementów zaplecza technicznego, terenów obsługi komunikacji miejskiej i samochodowej. Z kolei w ewidencji gruntów figurowała ona w grupie rejestrowej XII - inne tereny komunikacyjne, kolejowe, itp. (bez dróg publicznych). Z uwagi na powyższe oraz fakt, że w wypisie z rejestru gruntów jako rodzaj użytku istnieje wpis "Tk", pismem z [...] maja 2015 r. wystąpiono do [...] S.A. (dalej jako "[...]" lub "skarżący") o podanie, czy w dacie komunalizacji, tj. 27 maja 1990 r., posiadały one tytuł prawny do przedmiotowych działek, a jeśli tak, na podstawie jakiego dokumentu; czy władały tymi działkami oraz czy na działkach tych znajdowała się infrastruktura kolejowa, a jeśli tak, to jaka. W pismach z [...] lipca 2015 r. i [...] stycznia 2016 r. [...] wskazały, że dz. nr [...] zabudowana jest budynkiem mieszkalnym znajdującym się na ich ewidencji środków trwałych, natomiast dz. nr [...] zabudowana jest budynkiem mieszkalnym czterorodzinnym oraz budynkiem gospodarczym również będącym na ich ewidencji środków trwałych. Podano również, że [...] nie posiadają decyzji o naliczeniu opłat z tytułu zarządu. Mając powyższe na uwadze Wojewoda uznał, że [...] w dniu komunalizacji nie przysługiwał żaden tytuł prawny do przedmiotowych działek, a tym samym należały one, w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy komunalizacyjnej, do terenowego organu administracji państwowej stopnia podstawowego. Nieruchomość ta nie była również wyłączona z komunalizacji na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy komunalizacyjnej. W tej sytuacji stała się własnością Miasta [...].
