Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 października 2019 r., sygn. III SA/Po 447/19
Środki unijne
Dnia 10 października 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Górecka Sędziowie WSA Marzenna Kosewska (spr.) WSA Walentyna Długaszewska Protokolant: st. sekr. sąd. Janusz Maciaszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 października 2019 roku przy udziale sprawy ze skargi Ł. B. na decyzję Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w [...] z dnia [...] kwietnia 2019 roku nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z [...] grudnia 2018 r. Kierownik Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w [...] odmówił przyznania Ł. B. płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego za rok 2018 z uwagi na złożenie go po terminie.
W odwołaniu od powyższej decyzji strona wskazała, co następuje.
W dniu [...] czerwca 2018 r. strona uzupełniła wniosek za 2018 r. z pomocą doświadczonego doradcy K. K. o nr uprawnień [...] r. Wniosek sprawdzono, a następnie wysłano. Po jego wysłaniu program wyświetlił się komunikat, że wniosek wysłano. Nie było jednak możliwości pobrania i wydrukowania potwierdzenia wysłania. W dniu [...] lipca 2018 r. strona otrzymała sms od organu, że mija ostateczny termin złożenia wniosków, stąd skontaktowała się ponownie z doradcą, czy na pewno wniosek wysłano. Po zalogowaniu się doradca zauważył, że nie można wejść w zakładkę wysłane i sprawdzić, czy wniosek wysłano. W dniu [...] lipca 2018 r. strona z doradcą ponownie zalogowali się w związku z przygotowaniem wniosku do komisji szacującej straty suszowe i ukazała się tylko zakładka o istnieniu wersji roboczej wniosku. Było to dla strony dużym zaskoczeniem i wskazywało na to, że wniosku nie wysłano, mimo że został w pełni wykonany i zapisany w wersji roboczej. W dniu [...] lipca 2018 r. zalogowano się ponownie i udało się tylko pobrać i wydrukować nadal tylko z zakładki wersji roboczej wniosek, który okazał się poprawnie wykonany, a następnie udało się także wysłać go elektronicznie. W związku z pojawiającym się błędem strona postanowiła ponownie złożyć wniosek w wersji elektronicznej, a także w wersji papierowej wraz z wyjaśnieniami. Organ nie wziął tych argumentów pod uwagę. Sprawdzając konto można na pewno wywnioskować, że wniosek w pełni i poprawnie przygotowano. Strona uczyniła wszystko w celu złożenia wniosku zgodnie z zasadami ich składania, a została oszukana przez błędy systemu e-wniosek plus, za które nie może ponosić odpowiedzialności.
