Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 22 stycznia 2020 r., sygn. I SA/Bk 702/19
Podatek akcyzowy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jacek Pruszyński (spr.), Sędziowie sędzia WSA Małgorzata Anna Dziemianowicz, sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz, Protokolant st. sekretarz sądowy Beata Borkowska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 22 stycznia 2020 r. sprawy ze skargi G. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w B. z dnia [...] października 2019 r. nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania w podatku akcyzowym w związku z naruszeniem warunków zwolnienia od akcyzy wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa silnikowego przeznaczonego do użycia podczas transportu oddala skargę
Uzasadnienie
W dniu [...] lipca 2017 r. funkcjonariusze P. Urzędu Celno-Skarbowego w B. przeprowadzili czynności procesowe, w wyniku których zostały stwierdzone nieprawidłowości w firmie G. w S. (dalej jako: "Skarżący"). W związku z tym zostało wszczęte postępowanie karne skarbowe, w trakcie którego zabezpieczono materiały dotyczące stwierdzonych nieprawidłowości u Skarżącego.
W dniu [...] lipca 2018 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w S. wpłynęło pismo [...], przekazujące protokół z [...] lipca 2018 r. sporządzony na okoliczność szczegółowej analizy w zakresie ustalenia szacunkowej ilości zlanego paliwa i jego pochodzenia w firmie Skarżącego z uwzględnieniem miejsc, dat i ilości tankowań paliwa przed jego zlaniem.
Na podstawie materiałów przekazanych przez Naczelnika P. Urzędu Celno-Skarbowego w B. ww. pismem z [...] lipca 2018 r. wszczęto postępowanie podatkowe w zakresie określenia wysokości zobowiązania w podatku akcyzowym w związku z naruszeniem [...] września 2016 r. warunków zwolnienia od akcyzy nabycia wewnątrzwspólnotowego paliwa silnikowego przeznaczonego do użycia podczas transportu w pojeździe o nr rej. [...].
Z zebranego materiału dowodowego wynika, że funkcjonariusze P. Urzędu Celno-Skarbowego w B. stwierdzili, że [...] września 2016 r. nastąpiło usunięcie 1.270 l oleju napędowego ze zbiornika ww. pojazdu należącego do Skarżącego. W trakcie prowadzonego postępowania ustalono, że przedmiotowy pojazd w dniach od 2 sierpnia 2016 r. do 13 września 2016 r. przebywał w trasie na terenie UE. Z przesłuchań świadka D. G. wynika, że w firmie przyjęta była zasada, że wracający z kursu na bazę kierowca na terenie zakładu dotankowuje pojazd do pełna. W przypadku ww. pojazdu, na podstawie karty pracy kierowcy oraz listy tankowań, stwierdzono, że po powrocie na teren zakładu 13 września 2016 r. kierowca B. F. zatankował 981 l oleju napędowego, uzupełniając zbiorniki do pełna w celu sprawdzenia ilości paliwa, jaka znajduje się w zbiorniku.
