Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 14 maja 2020 r., sygn. II SA/Wr 152/20
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Władysław Kulon Sędziowie: Asesor WSA Wojciech Śnieżyński Sędzia WSA Gabriel Węgrzyn (spr.) po rozpoznaniu w Wydziale II w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 14 maja 2020 r. sprawy ze skargi A. P. na postanowienie D. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we W. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie wstrzymania robót budowlanych prowadzonych samowolnie przy budowie otwartej strzelnicy i nałożenia obowiązku przedłożenia określonych dokumentów oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Postanowieniem z [...] (nr [...]) D. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej jako "DWINB"), po rozpatrzeniu zażalenia A. P. (dalej jako "skarżący"), utrzymał w mocy postanowienie z dnia [...] (nr [...]) Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Powiecie W. (dalej jako "PINB") wstrzymujące roboty budowlane prowadzone samowolnie przy budowie otwartej strzelnicy na działce nr [...] w miejscowości R., gmina C. i nakładające na skarżącego obowiązek przedłożenia określonych dokumentów.
Jak wynika z powołanego postanowienia oraz z akt administracyjnych, w okolicznościach sprawy organy administracji stwierdziły podstawy do zastosowania art. 48 ust. 2 i 3 ustawy z 7 VII 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2019 r., poz. 1186, ze zm.) - dalej jako "PB". Zarówno DWINB jak i PINB uznał, że samowolnie zrealizowana otwarta strzelnica jest budowlą wymagającą uzyskania pozwolenia na budowę, co uzasadniało zastosowanie trybu z art. 48 PB. W toku prowadzonego z urzędu postępowania ustalono, że w miesiącach VIII-IX 2018 r. skarżący na terenie działki nr [...] wykonał strzelnicę otwartą posiadającą trzy strefy strzelań (100 m, 55 m, 30 m) otoczone wałami ziemnymi, z wykorzystaniem drewnianej przesłony pionowej i wiaty wykonanej ze stalowych słupków posiadającej dach jednospadowy konstrukcji drewnianej, kryty blachą trapezową, pełniącej funkcję zadaszenia stanowisk strzeleckich (wiata trwale połączoną z gruntem za pomocą śrub stalowych przykręconych do stóp fundamentowych). Pod wiatą wykonano utwardzenie z kostki betonowej. Bezpośrednio nad wiatą przechodzi linia średniego napięcia. Strzelnica nosiła ślady użytkowania (składane były też skargi mieszkańców w tym przedmiocie). Teren strzelnicy jest nieogrodzony, oznakowany tablicami informacyjnymi. W protokole z oględzin wpisano uwagę, że kierunki strzelań w strefach nr 2 i 3 zwrócone są ku sobie i posiadają jeden wspólny kulochwyt główny rozdzielający te strefy. Podczas oględzin inwestor nie przedłożył dokumentów zezwalających na wykonanie przedmiotowego obiektu. Ustalono również, że skarżący nie ubiegał się o pozwolenie na budowę przedmiotowej strzelnicy, nie dokonywał również jej zgłoszenia ani uzgodnienia z dostawcą energii elektrycznej w zakresie lokalizacji obiektu pod linią wysokiego napięcia (WN 110 kVs-132 relacji [...]). Skarżący uzyskał natomiast decyzję Wójta C. z [...] (nr [...]) zatwierdzającą regulamin strzelnicy. W ocenie organów rozpatrywany obiekt stanowi "budowlę" w rozumieniu PB, bowiem stanowi budowlę ziemną wraz z innymi elementami np. częściowym utwardzeniem działki, wykonaniem wiaty, drewnianych przesłon pionowych, które jako całość zapewniają możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem tj. jako strzelnicy otwartej. Zwrócono uwagę, że na strzelnicy muszą znajdować się stanowiska strzeleckie, punkt sanitarny, drogi ewakuacji, miejsca instalacji telefonu lub innych urządzeń łączności, sygnały alarmowe, kulochwyty, tarcze lub inne przedmioty stanowiące cel, co wynika z rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 III 2000 r. w sprawie wzorcowego regulaminu strzelnic (Dz.U. Nr 18, poz. 234). Sam prawodawca kwalifikuje zatem strzelnice jako obiekty budowlane, a jednocześnie w art. 29 ust. 1 PB nie zwalnia obiektów w postaci strzelnic z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę. A zatem wykonanie strzelnicy (w przypadku skarżącego - w opcji budowli ziemnej wraz z częściowym utwardzeniem działki pod stanowiska strzeleckie, postawieniem wiaty pełniącej funkcję zadaszenia stanowisk strzeleckich, postawieniem drewnianych przesłon pionowych, a także tarcz strzeleckich), podlega zasadzie z art. 28 PB, czyli obowiązkowi uzyskania pozwolenia na budowę. W obliczu takiego stanu faktycznego i mając na względzie, że na terenie inwestycji nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, należało zastosować tryb z art. 48 PB i w oparciu o art. 48 ust. 3 PB wydać postanowienie nakładające na inwestora określone obowiązki w celu weryfikacji możliwości zalegalizowania przedmiotowych robót budowlanych.
