Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 24 czerwca 2020 r., sygn. II SA/Gl 38/20
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski, Sędziowie Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.), Sędzia WSA Renata Siudyka, Protokolant specjalista Anna Trzuskowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 czerwca 2020 r. sprawy ze skargi M.S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie świadczenia "Dobry Start" uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta B. z dnia [...] r. nr [...].
Uzasadnienie
Prezydent Miasta B. decyzją z [...] r. nr [...] wydaną na podstawie § 8 ust. 2 pkt 1 oraz § 10 ust. 5 w związku z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu "Dobry start" (Dz. U. z 2018 r., poz. 1061) oraz art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego odmówił M. S. (dalej jako strona lub skarżąca) przyznania świadczenia "Dobry start" na rzecz dziecka M.G.. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia przywołano treść przepisów określających zasady przyznawania przedmiotowego świadczenia i wskazano, że strona mocą orzeczenia Sądu Rejonowego w B. [...] r. sprawuje wyłącznie pieczę nad wnuczką, a uprawnienie do otrzymania tego świadczenia mają osoby, które sprawują pieczę zastępczą.
Odwołanie od powyższej decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach wniosła strona, która wyraziła w nim swoje niezadowolenie. W odwołaniu tym odwołała się do wyroku WSA w Łodzi sygn. akt II SA/Łd 96/19, w którym uznano, że wskazane świadczenie przysługuje również babce sprawującej bieżącą pieczę. W dalszej części odwołania odniesiono się do istoty bieżącej pieczy i zaakcentowano, że sprawują ją również rodzice biologiczni. W dalszej kolejności odwołano się do postanowień Konstytucji i brzmienia art. 72 ust. 2 tego aktu nakładającego na władze obowiązek zapewnienia dziecku niezbędnej pomocy w sytuacji, gdy dziecko pozbawione jest opieki rodzicielskiej. Następnie odwołano się do postanowień Konwencji o Prawach Dziecka i wynikających z nich obowiązkach spoczywających na państwie w sytuacji pozbawienia opieki dziecka przez jego rodziców. W konsekwencji uznano, że wniesienie odwołania jest niezbędne celem usunięcia występującej nierówności.
