Wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 czerwca 2020 r., sygn. VII SA/Wa 2569/19
Ruch drogowy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirosława Kowalska, , Sędzia WSA Włodzimierz Kowalczyk, Sędzia WSA Artur Kuś (spr.), Protokolant spec. Katarzyna Ławnik, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 24 czerwca 2020 r. sprawy ze skargi A G na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] września 2019 r., nr [...] w przedmiocie zatrzymania prawa jazdy oddala skargę
Uzasadnienie
1. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] (dalej: "SKO", "organ odwoławczy"), decyzją z [...] września 2019 r., nr [...], działając na podstawie art. 127 § 2 w zw. z art. 17 pkt 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: "k.p.a.") oraz art. 1 i 2 ustawy z 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2018 r., poz. 570), art. 102 ust. 1 pkt 4 i ust. 1c ustawy z 5 stycznia 2011r. o kierujących pojazdami (Dz.U. z 2019 r., poz. 341 ze zm. dalej: "u.k.p."), po rozpatrzeniu odwołania A G (dalej: "skarżącego") od decyzji Prezydenta [...][...]czerwca 2019 r., znak: [...], orzekającej o zatrzymaniu A G na okres 3 miesięcy prawa jazdy kategorii B i zobowiązującej do zwrotu prawa jazdy - utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję organu I instancji.
W uzasadnieniu organ odwoławczy podał, że do organu I instancji wpłynął wniosek Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (dalej: "GITD") o wydanie wobec A G decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy z powodu przekroczenia dozwolonej prędkości jazdy o więcej niż 50 km/h w terenie zabudowanym.
Prezydent [...] decyzją z [...] czerwca 2019 r., postanowił o zatrzymaniu A G na okres 3 miesięcy prawa jazdy kategorii B (dokument nr [...] , nr druku [...]) i zobowiązał A G do zwrotu dokumentu praw jazdy. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. W uzasadnieniu opisano stan faktyczny sprawy oraz wskazano przesłanki merytoryczne i prawne, którymi kierował się Prezydent [...] podejmując rozstrzygnięcie. W szczególności wskazano, że decyzja o zatrzymaniu prawa jazdy jest obligatoryjna w przypadku otrzymania informacji od policji, iż kierowca przekroczy o więcej niż 50 km/h prędkość na obszarze zabudowanym. Organ administracji nie może prowadzić własnych ustaleń dotyczących przekroczenia prędkości.