Wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 czerwca 2020 r., sygn. VII SA/Wa 2917/19
Inspekcja sanitarna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Joanna Gierak-Podsiadły, Sędziowie sędzia WSA Andrzej Siwek, sędzia WSA Tomasz Stawecki (spr.), Protokolant ref. staż. Maria Góraj, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 czerwca 2020 r. sprawy ze skargi K. M. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą [...] na decyzję [...] Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w [...] z dnia [...] października 2019 r. znak [...] w przedmiocie wstrzymania wprowadzania do obrotu suplementu diety oddala skargę
Uzasadnienie
1. [...] Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny (dalej: "[...]PWIS") decyzją z [...] października 2019 r., znak: [...], po rozpatrzeniu odwołania K. M. (dalej: "skarżący") utrzymał w mocy decyzję Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w [...] (dalej: "PPIS") nakazującą skarżącemu wstrzymanie wprowadzania do obrotu suplementu diety pn. "[...]" do czasu zakończenia przez Głównego Inspektora Sanitarnego postępowania wyjaśniającego prowadzonego w sprawie wskazanego produktu.
Zaskarżona decyzja zapadła w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
2. W dniu 29 listopada 2018 r. przedsiębiorstwo [...] należące do skarżącego złożyło w Głównym Inspektoracie Sanitarnym powiadomienie o wprowadzeniu do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktu pn. "[...]" jako suplementu diety. Zgodnie z informacją zawartą w przedłożonym powiadomieniu zalecana dzienna porcja produktu (1 tabletka) zawiera 22 mg cynku.
Główny Inspektor Sanitarny (dalej: "GIS") pismem z 4 marca 2019 r. zawiadomił skarżącego o rozpoczęciu postępowania wyjaśniającego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 1252; dalej: "u.b.ż.ż."). Jednocześnie, GIS postanowieniem z tego samego dnia (znak: nr [...]) zobowiązał skarżącego do przedłożenia opinii właściwej jednostki naukowej potwierdzającej, czy przedmiotowy produkt jest środkiem spożywczym zgodnie z zaproponowaną przez skarżącego kwalifikacją oraz czy spełnia wymagania określone dla suplementów diety.
