Wyrok WSA w Kielcach z dnia 5 sierpnia 2020 r., sygn. II SA/Ke 539/20
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sylwester Miziołek, Sędziowie Sędzia WSA Renata Detka (spr.), Sędzia WSA Jacek Kuza, Protokolant Starszy inspektor sądowy Joanna Dziopa, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 sierpnia 2020 r. sprawy ze skargi D. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 2 marca 2020 r. znak: [...] w przedmiocie uznania świadczenia z funduszu alimentacyjnego za nienależnie pobrane i zobowiązanie do jego zwrotu oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z [...] r., znak: [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. (SKO), po rozpatrzeniu odwołania Danuty W., na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a. utrzymało w mocy decyzję wydaną z upoważnienia Burmistrza Miasta i Gminy Suchedniów z dnia 26 listopada 2019 r. orzekającą:
- w pkt 1) o uznaniu pobranego przez D. W. świadczenia z funduszu alimentacyjnego na rzecz L. M. oraz N. M. z decyzji Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (MGOPS) w S. z dnia [...] r. nr [...] za okres od 1 listopada 2016 r. do 30 listopada 2016 r. w łącznej kwocie 600,00 zł - za nienależnie pobrane,
- w pkt 2) o zobowiązaniu do zwrotu świadczenia z funduszu alimentacyjnego na osobę uprawnioną L. M. i N. M. z opisanej wyżej decyzji w łącznej kwocie 600,00 zł wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie naliczanymi do dnia spłaty.
W uzasadnieniu SKO wskazało, że w odwołaniu od decyzji organu I instancji skarżąca zarzuciła naruszenie prawa materialnego pomimo - jak wskazała - istnienia dwóch prawomocnych decyzji Kolegium w tej sprawie. Podniosła, że ustawa o swobodzie działalności gospodarczej miała już w dniu 12 października 2016 r. inne brzmienie niż zacytowany w decyzji przepis dotyczący zawieszenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej. Nadmieniła także, że obecnie nie wlicza się stypendiów o charakterze socjalnym do dochodu.
Rozpatrując sprawę w trybie odwoławczym Kolegium przytoczyło stosowne przepisy ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów i wskazało, że istota sporu w niniejszej sprawie sprowadza się do ustalenia, czy organ I instancji prawidłowo obliczył dochód rodziny odwołującej, a tym samym, czy zasadnie uznał, że świadczenia pobrane przez nią z funduszu alimentacyjnego w okresie od 1 listopada 2016 r. do 30 listopada 2016 r. w łącznej kwocie 600,00 zł są świadczeniami nienależnie pobranymi i zobowiązał do ich zwrotu.
