Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 21 października 2020 r., sygn. II SA/Gd 89/20
Ochrona środowiska
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Diana Trzcińska Sędziowie WSA Mariola Jaroszewska (spr.) WSA Dariusz Kurkiewicz po rozpoznaniu w Gdańsku w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 21 października 2020 r. sprawy ze skargi M. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 27 listopada 2019 r., nr [...] w przedmiocie określenia dopuszczalnego poziomu hałasu oddala skargę.
Uzasadnienie
M. S., prowadzący działalność pod firmą [..], wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego (dalej jako "Kolegium") z dnia 27 listopada 2019 r., którą utrzymano w mocy decyzję Prezydenta Miasta (dalej jako "Prezydent") z dnia 23 kwietnia 2019 r., w sprawie ustalenia wielkości dopuszczalnej emisji hałasu na granicy nieruchomości, od istniejącej zabudowy mieszkaniowej.
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Prezydent prowadził postępowanie w sprawie dopuszczalnych norm hałasu dla działalności [..], prowadzonej w G. przy ul. C., na działkach nr [..] i [..], obręb [..], od strony istniejącej zabudowy mieszkaniowej. Na podstawie pomiarów hałasu dokonanych w dniu 21 września 2018 r. - przed wszczęciem postępowania i powtórzonych w dniu 10 stycznia 2019 r. organ stwierdził przekroczenia norm hałasu dla pory nocnej i dziennej.
Odnosząc się do zarzutów zgłoszonych przez stronę do ww. wyników, Naczelnik Wydziału Środowiska, działając z upoważnienia Prezydenta Miasta, w piśmie z dnia 18 listopada 2019 r. wyjaśnił, że pomiary tła akustycznego zostały wykonane zgodnie z metodyką referencyjną wykonywania okresowych pomiarów hałasu pochodzącego z instalacji lub urządzeń, z wyjątkiem hałasu impulsowego, zgodnie z załącznikiem nr 7 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 października 2014 r. w sprawie wymagań w zakresie powadzenia pomiarów wielkości emisji oraz ilości pobieranej wody (Dz. U. z 2014 r. poz. 1542, zm. rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 22 maja 2018 r., Dz. U. z 2018 r. poz. 1022), dalej jako rozporządzenie. Każdorazowo, zgodnie z metodyką pomiarową, w każdym z punktów pomiarowych, na początku lub na końcu pomiarów hałasu, dokonano pomiaru tła akustycznego, aby uwzględnić m.in. ruch uliczny ul. C. Organ wyjaśnił, że pomiar hałasu w każdym z punktów pomiarowych zajął ok. 30 minut, zaś otrzymane dane wpisano do protokołów z pomiarów, a także do protokołu końcowego z pomiarów z dnia 21 września 2018 r. i 10 stycznia 2019 r. Pomiary tła akustycznego wykonano metodą próbkowania, bezpośrednio przed lub bezpośrednio po przeprowadzonych pomiarach elementarnych próbek hałasu, w określonym czasie odniesienia. Pomiary hałasu pochodzące od ww. myjni przeprowadzono w ustalonym terminie, tj. dniu 10 stycznia 2019 r. o godz. 11.00, o czym strony postępowania zostały prawidłowo zawiadomione, kolejno we wszystkich 3 ustalonych lokalizacjach, i zakończono o godzinie 13.00 W związku z tym, w ocenie organu nie było odstępstw od ustalonego miejsca i terminu wykonania pomiarów, a zatem nie było konieczności wpisania do protokołów odstępstw. Dalej organ wyjaśnił, że pomiar tła akustycznego przeprowadzono zgodnie z metodyką referencyjną, a w każdym z trzech punktów pomiarowych czas elementarnego pomiaru próbek wynosił 60 sekund. Z uwagi na konieczność eliminacji przypadkowych zakłóceń skrócono czas poboru próbki do 15 sekund. Każdorazowe odstępstwo lub incydent występujący w trakcie trwania pomiarów opisano również w uwagach poszczególnych raportów z pomiaru hałasu.
