Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 5 października 2020 r., sygn. I SA/Gl 438/20
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Krzysztof Wujek (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Barbara Brandys-Kmiecik, Sędzia WSA Iwona Wiesner, Protokolant St. sekr. sąd. Joanna Spadek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 października 2020 r. sprawy ze skargi A sp. z o.o. w W. na decyzję Naczelnika [...] Urzędu Celno-Skarbowego w K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za 2015 r. 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję pierwszoinstancyjną z dnia [...] nr [...] i umarza postępowanie w sprawie 2. zasądza od Naczelnika [...] Urzędu Celno-Skarbowego w K. na rzecz strony skarżącej 18.195 zł (słownie osiemnaście tysięcy sto dziewięćdziesiąt pięć złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z [...] o numerze [...]
Naczelnik Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach utrzymał w mocy swą wcześniejszą decyzję z [...], nr [...], określającą zobowiązania A Sp. z o.o. z siedzibą w W. w podatku od towarów i usług za kolejne miesiące od stycznia do grudnia 2015 r.
Jak wynika z uzasadnia tej decyzji, przyczyną określenia zobowiązań Spółki A w VAT w wysokościach innych niż to wynika z jej deklaracji VAT-7 było ustalenie, że Spółka:
- zastosowała preferencyjną stawkę VAT 8% dla robót i usług kompleksowego utrzymania dróg i obiektów inżynierskich, co było sprzeczne z treścią przepisu art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 i art. 41 ust. 2 oraz w zw. z poz.174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w (tj. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 dalej powoływana jako ustawa o VAT),
- wadliwie rozpoznała moment powstania obowiązku podatkowego, niezgodnie z treścią art. 19a ust. 1 i 3 ustawy o VAT.
Rzecz dotyczy następującego stanu faktycznego.
W 2015 r. Spółka A (w owym czasie występująca pod nazwą A1 Sp. z o. o.) realizowała umowę nr [...] z [...] zawartą w wyniku przetargu nieograniczonego pomiędzy Skarbem Państwa - Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w W. a Konsorcjum firm A1 Sp. z o.o. (Lider) i B S.A. (Partner). Przedmiotem umowy było: Bieżące i zimowe (kompleksowe) utrzymanie drogi ekspresowej [...] węzeł [...] w m. M. wraz z węzłami i skrzyżowaniami oraz wszystkimi obiektami inżynierskimi w pasie drogowym drogi ekspresowej w ciągu 72 miesięcy w latach 2012-2018, zgodnie z wymaganiami określonymi w umowie. Wynagrodzenie z tytułu umowy miało być wypłacane w oparciu o roczną, ryczałtową kwotę wynagrodzenia z formularza cenowego z oferty wykonawcy, płatną w 12 równych miesięcznych ratach rozliczeniowych dla każdego z odcinków po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego (miesiąca kalendarzowego), na podstawie podpisanego protokołu kontroli jakości. W ramach ceny ryczałtowej wykonawca miał zapewnić utrzymanie drogi ekspresowej [...] na wskazanym w umowie odcinku, w tym również obiektów inżynierskich, dróg dojazdowych i wszelkich urządzeń towarzyszących. W formularzu cenowym, stanowiącym część SIWZ, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazała jako właściwą dla całości zamówienia stawkę podatku VAT w wysokości 8%. Formularz ten został następnie zmieniony wskutek zapytań wykonawców w taki sposób, że do części wymienionych usług zastosowano stawkę VAT 8% (usługi: odśnieżania, usuwania oblodzenia, usuwania chwastów, utrzymania trawników, sprzątania ulic, odbioru ścieków, usuwania odpadów, czyszczenia i sprzątania, usługi ekologiczne), zaś do pozostałych zaproponowano stawkę 23% (usługi: konserwacji publicznych instalacji oświetleniowych i sygnalizatorów, roboty w zakresie naprawy dróg i roboty odwadniające, eksploatacji mostów, konserwacji i naprawa oświetlenia drogowego).
