Wyrok WSA w Kielcach z dnia 5 listopada 2020 r., sygn. I SA/Ke 98/20
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Grabowska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Chraniuk-Stępniak, Sędzia WSA Danuta Kuchta, Protokolant Starszy inspektor sądowy Anna Szyszka, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 5 listopada 2020 r. sprawy ze skargi Spółdzielni Socjalnej B. w likwidacji w O. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w K. z dnia (...) nr (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług za III kwartał 2014 r. oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia (...) roku Dyrektor Izby Administracji Skarbowej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w O. znak: (...) z dnia (...) w przedmiocie określenia Spółdzielni S. B.w likwidacji (Spółdzielnia) w podatku od towarów i usług za III kwartał 2014 r. zobowiązania podatkowego w wysokości 4.612 zł oraz nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy i do zwrotu na rachunek bankowy w kwocie 00 zł.
Uzasadniając rozstrzygnięcie organ odwoławczy przedstawił przebieg postępowania w sprawie. Wskazał, że decyzja organu pierwszej instancji została wydana w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości w zakresie nabyć i dostaw towarów i usług. Spółdzielnia odliczyła podatek naliczony z nierzetelnej faktury VAT nr (...) z dnia 8 kwietnia 2014 r., wystawionej przez firmę L.K.B. tytułem zakupu form do produkcji ogrodzeń modułowych oraz zagęszczarki do betonu, która nie odzwierciedlała faktycznie wykonanych czynności, dokonała nieuprawnionego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych za wynajem hali od E.A.B., nie mających związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, nie zaewidencjonowała obrotu z tytułu wykonanych w czerwcu i lipcu 2014 r. na rzecz E.A.B. prac naprawczych, oraz obrotu z tytułu świadczonych na rzecz F.H.U. V. J. B. usług grodzenia upraw leśnych.
Organ odwoławczy ustalił, że Spółdzielnia powstała z dotacji unijnych przyznanych w kwocie 20.000 zł na osobę. Spółdzielnia została zarejestrowana w KRS w dniu 27 lutego 2014 r. i w tym dniu zawarła z Fundacją ARR w S. umowę o prowadzenie "wirtualnego biura". Jako podstawowy przedmiot działalności wskazano produkcję wyrobów budowlanych z betonu. Warunkiem, by dotacja nie musiała zostać zwrócona było utrzymanie działalności przez Spółdzielnię przez rok. Po rozliczeniu dotacji i upływie roku od rozpoczęcia działalności umowa o prowadzenie biura została rozwiązana pismem z dnia 31 lipca 2015 r., podpisanym przez A.B., jako Prezesa Zarządu Spółdzielni. Z historii wpisów do KRS wynika, ze A.B. nigdy nie był Prezesem Spółdzielni, jej prezesem był A. B., a jego zastępcą - A. S.
