Wyrok WSA w Warszawie z dnia 11 stycznia 2021 r., sygn. VII SA/Wa 1878/20
Drogi publiczne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Grzegorz Antas (spr.), Sędziowie sędzia WSA Bogusław Cieśla, sędzia WSA Tomasz Janeczko, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 11 stycznia 2021 r. sprawy ze skargi A. K. i F. S. - Przedsiębiorstwo Remontowo - Montażowe [...] sp. j. z siedzibą w [...] na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] lipca 2020 r. znak: [...] w przedmiocie udzielenia zezwolenia na przebudowę istniejącego zjazdu publicznego oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z [...] lipca 2020 r. znak: [...] Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, działając na podstawie art. 29 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 470, ze zm.), dalej: u.d.p., oraz art. 138 § 1 pkt 1 w związku z art. 127 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, ze zm.), dalej: k.p.a., w wyniku rozpoznania wniosku Przedsiębiorstwa [...] Sp. j. z siedzibą w [...] o ponowne rozpatrzenie sprawy, utrzymał w mocy własną decyzję z [...] maja 2020 r. znak: [...] w przedmiocie udzielenia zezwolenia na przebudowę istniejącego zjazdu publicznego z drogi krajowej nr [...], w km 101 + 147 strona lewa, do działki nr ew. [...], położonej w [...].
W odniesieniu do ustaleń faktycznych i prawnych, które stały za wydanym rozstrzygnięciem, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (dalej: GDDKiA) stwierdził, że wnioskiem z 3 marca 2020 r., uzupełnionym pismem z 4 maja 2020 r. Przedsiębiorstwo [...] Sp. j. zwróciła się o zezwolenie na przebudowę zjazdu publicznego z drogi krajowej nr [...], w km 101 + 147 strona lewa, do działki nr ew. [...] położonej w [...] w zakresie zmiany geometrii włączenia do ul. [...] (zwiększenie promieni z R= 5,0 m do R = 12,0 m, przy zachowaniu dotychczasowych relacji ruchowych związanych z wjazdem i wyjazdem na teren działki). Spółka wyjaśniła, że przedmiotowa działka obecnie, jak również przy uwzględnieniu jej przyszłego zagospodarowania działalnością komercyjną (planowana jest budowa stacji paliw) obsługiwana jest m.in. przez pojazdy ciężarowe (w tym ciągniki siodłowe z naczepami), a geometria istniejącego zjazdu nie zapewnia możliwości wykonywania bezpiecznego manewru zjazdu na teren działki. GDDKiA decyzją z [...] maja 2020 r. na podstawie art. 29 ust. 1 i 2 u.d.p., rozpoznając wniosek o zezwolenie na przebudowę istniejącego zjazdu publicznego z drogi krajowej nr [...], w km 101 + 147 strona lewa, do działki nr ew. [...] położonej w [...] polegającą na zmianie geometrii istniejącego zjazdu i wykonaniu promieni wyokrąglających zjazd łukiem o promieniu 12,0 m, udzielił spółce zezwolenia na przebudowę ww. zjazdu z zastrzeżeniem, że: - przebudowywany zjazd będzie służył do obsługi istniejącego zagospodarowania przedmiotowej działki t.j. składu budowlanego, zgodnie z obowiązującym oznakowaniem; - przecięcie krawędzi jezdni zjazdu i drogi zostanie wyokrąglone łukiem kołowym o promieniu 12,0 m; - pozostałe parametry techniczne przedmiotowego zjazdu pozostaną bez zmian.
