Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 18 lutego 2021 r., sygn. II SA/Sz 384/20
Wodne prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj Sędziowie Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz, Sędzia NSA Stefan Kłosowski (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 18 lutego 2021 r. sprawy ze skargi Spółka na decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie określenia opłaty stałej za pobór wód podziemnych I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Dyrektora Zarządu Zlewni na rzecz skarżącego Spółka kwotę [...]([...] ) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Informacją z dnia [...] lutego 2020 r., znak [...], Dyrektor Zarządu Zlewni ustalił Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w K. opłatę stałą za pobór wód podziemnych za okres od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w wysokości [...] zł., w związku z pozwoleniem wodnoprawnym udzielonym przez Starostę K. decyzją z dnia [...] marca 2007 na pobór wód podziemnych z ujęcia zlokalizowanego w miejscowości C..
W informacji wskazano, że opłata stała została obliczona jako iloczyn jednostkowej stawki opłaty, wynoszącej 500 zł na dobę za 1 m3/s czasu wyrażonego w dniach, wynoszącego 366 dni i maksymalnej ilości wód podziemnych, która może być pobrana na podstawie ww. pozwolenia wodnoprawnego w ilości [...] m3/h i wynoszącym po przeliczeniu [...] m3/s. Przeliczenia dokonano zgodnie z art. 552a ustawy Prawo wodne, który obowiązuje od 1 stycznia 2020 r. Wysokość jednostkowej stawki opłaty stałej została określona w § 15 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne - Dz. U. z 2017 r., poz. 2502).
W reklamacji z dnia [...] lutego 2020 r. Spółka wskazała, że w powyższej informacji nie zastosowano prawidłowo dyspozycji wynikającej z art. 271 ust. 2 ustawy Prawo wodne, ustalającej wysokość opłaty stałej za pobraną wodę podziemną. Zdaniem strony, cytowany przepis nakazuje uwzględnić przy obliczeniu opłaty stosunek ilości wody podziemnej, która może być pobrana na podstawie pozwoleń, do dostępnych zasobów wód podziemnych. Tymczasem organ ustalając opłatę za usługi wodne nie uwzględnił wspomnianej proporcji.
