Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 21 kwietnia 2021 r., sygn. II SA/Sz 168/21
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Windak (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Stefan Kłosowski, Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 21 kwietnia 2021 r. sprawy ze skargi Z. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy K. z dnia [...] r., nr [...], II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego S. na rzecz skarżącego Z. R. kwotę [...]([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 27 października 2020 r. Z. R. (dalej: "wnioskodawca", "strona", "skarżący") wystąpił o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad matką - Z. R..
Decyzją z dnia [...] listopada 2020 r. nr [...], wydaną na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 256 ze zm. dalej "k.p.a.") i art. 17, art. 20 ust. 3, art. 24, art. 32 ust. 1d ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 111 ze zm.- dalej "u.ś.r."), Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w K. działający z upoważnienia Wójta Gminy K., odmówił przyznania wnioskowanego świadczenia od dnia 1 października 2020 r.
Uzasadniając podjęte rozstrzygnięcie organ I instancji w oparciu o dołączone do sprawy dokumenty ustalił, że znaczny stopień niepełnosprawności u Z. R. powstał, gdy skończyła ona 88 lat, co oznacza brak zachowania kryterium wiekowego określonego w art. 17 ust. 1b u.ś.r. Drugim powodem odmowy przyznania wnioskowanego świadczenia stanowiło wystąpienie negatywnej przesłanki określonej w art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy, wynikającej z uprawnienia wnioskodawcy do renty rolniczej na podstawie Orzeczenia Lekarza Rzeczoznawcy Kasy z dnia 11 września 2020r. o uznaniu go za całkowicie (okresowo) niezdolnego do pracy w gospodarstwie rolnym do września 2023 r., przy czym nie stwierdzono niezdolności strony do samodzielnej egzystencji.
