Wyrok WSA w Krakowie z dnia 27 maja 2021 r., sygn. II SA/Kr 359/21
Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący: Sędzia WSA Magda Froncisz Sędziowie: WSA Mirosław Bator (spr.) WSA Małgorzata Łoboz po rozpoznaniu w dniu 27 maja 2021 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych w M. na decyzję Wojewody z dnia [...] stycznia 2021 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości skargę oddala
Uzasadnienie
Starosta [...] decyzją z dnia 22 września 2020 roku na podstawie art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2020 r., poz. 256, dalej: k.p.a.) orzekł o umorzeniu postępowania w sprawie wydania decyzji o ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości oznaczonych jako działki nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...] i nr [...], położonych w obrębie M., jednostka ewidencyjna M. przez udzielenie zezwolenia na wykonywanie określonych robót budowlanych w trybie art. 12b ust. 2 i 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywoływanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374, dalej: ustawa o zwalczaniu COVID-19) prowadzone z powiadomienia Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych w M. sp. z o.o. w M. . Postępowanie toczyło się na skutek złożenia Staroście K. w dniu 23 lipca 2020 roku informacji o robotach budowlanych przez P.U.K. w M. . Na podstawie art. 12b ust. 3 i 4 w związku z art. 12 ust. 2 i 3 ustawy o zwalczaniu COVID-19 wnioskodawca poinformował organ, że zamierza wykonać roboty budowlane, których przedmiotem będzie wykonanie obudowy studni głębinowej wraz z kontenerem technicznym, zagospodarowanie terenu wokół studni oraz przebudowa istniejącego odcinka sieci wodociągowej umożliwiającego włączenie przedmiotowego ujęcia do systemu wodociągowego. Wnioskodawca wskazał również, że w stosunku do działek nr [...] oraz [...] nie wszyscy współwłaściciele wyrazili zgodę na przeprowadzenie robót budowlanych, co uniemożliwia inwestorowi złożenie oświadczenia o prawi do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Uzasadniając znaczenie inwestycji dla przeciwdziałania i zwalczania epidemii, wnioskodawca podkreślił wagę dostępu do bieżącej wody w sytuacji zwiększonej konieczności zachowywania zasad higieny, w szczególności mycia rąk. Jak wskazuje organ decyzja o umorzeniu postępowania umotywowana była faktem, iż zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy o zwalczaniu COVID-19 określone przepisy, w tym art. 12 i 12b, na które powoływał się wnioskodawca, utraciły moc po upływie 180 dni od dnia wejścia w życie ustawy, tj. 5 września 2020 roku. Organ uznał, że brak normy prawnej, na podstawie której miało być prowadzone postępowanie i wydana decyzja, uczyniło postępowanie bezprzedmiotowym, co zobligowało do wydania decyzji o umorzeniu postępowania.
