Wyrok WSA w Łodzi z dnia 28 września 2021 r., sygn. II SAB/Łd 65/21
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Robert Adamczewski Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Sieniuć Asesor WSA Anna Dębowska (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 28 września 2021 r. sprawy ze skargi Naczelnej Izby Lekarskiej na bezczynność Dyrektora Centrum Egzaminów Medycznych w Ł. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej 1. zobowiązuje Dyrektora Centrum Egzaminów Medycznych w Ł. do rozpoznania wniosku Naczelnej Izby Lekarskiej z dnia 15 lutego 2021 r. w terminie 14 dni od dnia zwrotu akt administracyjnych wraz z odpisem prawomocnego wyroku; 2. stwierdza, że Dyrektor Centrum Egzaminów Medycznych w Ł. dopuścił się bezczynności w rozpoznaniu wniosku Naczelnej Izby Lekarskiej z dnia 15 lutego 2021 r.; 3. stwierdza, że bezczynność Dyrektora Centrum Egzaminów Medycznych w Ł. nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; 4. zasądza od Dyrektora Centrum Egzaminów Medycznych w Ł. na rzecz skarżącej Naczelnej Izby Lekarskiej kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego. dc
Uzasadnienie
9 marca 2021 r. Naczelna Izba Lekarska wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi skargę na bezczynność Dyrektora Centrum Egzaminów Medycznych w przedmiocie rozpoznania wniosku z 15 lutego 2021 r. o udostepnienie informacji publicznej.
W skardze skarżąca wniosła o zobowiązanie Dyrektora Centrum Egzaminów Medycznych do rozpoznania wniosku z 15 lutego 2021 r. w terminie 14 dni od dnia doręczenia prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy, stwierdzenie, że bezczynność miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa oraz o zasądzenie kosztów postępowania na rzecz skarżącej według norm przepisanych.
W uzasadnieniu skargi wyjaśniono, że wnioskiem z 15 lutego 2021 r. Naczelna Izba Lekarska, na podstawie art. 2 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r., poz. 2176 ze zm.), powoływanej dalej jako: "u.d.i.p,", zwróciła się do Dyrektora Centrum Egzaminów Medycznych z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej w zakresie treści pytań egzaminacyjnych wraz z poprawnymi odpowiedziami, wykorzystanych na potrzeby Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego, dla wszystkich specjalności, które odbyły się w latach 2016-2020 w sesji wiosennej i jesiennej poprzez przesłanie ich w formie elektronicznej na wskazany adres. We wniosku tym zwrócono również uwagę na rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 maja 2020 r. sygn. akt l OSK 2466/19, w którym stwierdzono, że art. 16rc ust. 7 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 514 ze zm.) w zakresie, w jakim ogranicza dostęp do pytań testowych wykorzystanych na potrzeby przeprowadzonego już Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego, pozbawiony jest waloru konstytucyjności i należy dokonywać jego wykładni w zgodzie z Konstytucją RP. Dyrektor Centrum Egzaminów Medycznych pismem z 17 lutego 2021 r. poinformował Prezesa Naczelnej Rady Lekarskiej, że udostępnianie objętych tym wnioskiem informacji uregulowane jest w odrębnych przepisach. Zgodnie zaś z art. 1 ust. 2 u.d.i.p. przepisy ustawy nie naruszają przepisów innych ustaw określających zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi. W odniesieniu do pytań egzaminacyjnych wykorzystanych do przeprowadzenia Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego zastosowanie znajdują przepisy art. 16rc ust. 5-7 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, zgodnie z którymi udostępnieniu na zasadach określonych w u.d.i.p. podlegają wyłącznie pytania testowe wraz z poprawnymi odpowiedziami wykorzystane na potrzeby PES, po upływie 5 lat od dnia przeprowadzenia tego egzaminu. Informacje te podlegają więc odmiennym zasadom udostępniania niż określone w u.d.i.p. i dlatego też ustawa ta nie znajduje zastosowania. Przepisy ustaw regulujących dostęp do pytań egzaminacyjnych stanowią lex specialis wobec u.d.i.p. Powołany we wniosku o udostępnienie informacji publicznej wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 maja 2020 r., sygn. akt l OSK 2466/19 nie obligował dyrektora CEM do udostępnienia pytań egzaminacyjnej, lecz do ponownego rozpoznania sprawy. Dopóki przepis art. 16rc ust. 7 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty nie zostanie uchylony przez Trybunał Konstytucyjny, dyrektor CEM musi się do niego stosować, ponieważ omawiane regulacje objęte są domniemaniem konstytucyjności, które może być obalone jedynie na skutek orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.
