Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 15 września 2021 r., sygn. I SA/Po 520/21

Podatkowe postępowanie; Interpretacje podatkowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Waldemar Inerowicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Sędzia WSA Karol Pawlicki po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 15 września 2021 r. sprawy ze skargi P.B. na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] kwietnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie pozostawienia wniosku bez rozpoznania oddala skargę.

Uzasadnienie

Wnioskiem z 2 grudnia 2020 r. (data wpływu do organu) P. B. (dalej jako: "wnioskodawca" lub "skarżący") wystąpił do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej.

Przedstawiając stan faktyczny wnioskodawca wskazał, że z ulotki Ministra Finansów z lat 2018 i 2019 wynika, że podstawą skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej jest poniesienie wydatku przez osobę niepełnosprawną. Wnioskodawca zwrócił uwagę na problem rozliczenia tej ulgi. Konkretnie chodzi mu o posiadanie samochodu i udokumentowanie wydatków na utrzymanie samochodu (tj. ubezpieczenie, przegląd techniczny, zakup opon, wymiana oleju, koszty napraw) oraz inne wydatki eksploatacyjne (zakup paliwa, oleju). Zdaniem wnioskodawcy wydatki udokumentowane fakturą nijak się mają do maksymalnej kwoty rozliczenia w roku podatkowym (2.280 zł), która jest wielokrotnie niższa niż całkowite koszty udokumentowane fakturami. Wnioskodawca wskazał, że na stronie 8 ulotki Minister Finansów stwierdził, że przedstawiony katalog wydatków (zarówno limitowanych jak i nielimitowanych) ma charakter zamknięty. Oznacza to, że odliczeniu podlegają tylko te wydatki, które zostały w nim wymienione. Nie dotyczy to wypłaty ze świadczeń socjalnych, z PFRON-u, z zakładu pracy lub zwróconych podatnikowi w jakiejkolwiek formie. I tutaj, zdaniem wnioskodawcy, pojawia się problem braku transparentności ww. odliczeń.

Pismem z 12 stycznia 2021 r., organ wezwał wnioskodawcę do usunięcia braków wniosku, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia. Organ wskazał, że wniosek powinien być uzupełniony m.in. poprzez:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00