Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 16 listopada 2021 r., sygn. II SA/Ol 567/21
Nieruchomości
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Tadeusz Lipiński Sędziowie sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) sędzia WSA Bogusław Jażdżyk po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 16 listopada 2021 r. sprawy ze skargi A. S. i J. S. na decyzję Wojewody z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie niezwłocznego zajęcia części nieruchomości oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z "[...]" Starosta Powiatu I. (dalej jako: Starosta lub organ I instancji), na podstawie art. 124 ust. 1a ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity na dzień wydania decyzji organu I instancji - Dz.U. z 2020 r., poz. 1990 ze zm., dalej jako: u.g.n.), zezwolił "[...]" S.A. (dalej jako: Spółka lub inwestor) - na jej wniosek - na niezwłoczne zajęcie części nieruchomości gruntowych położonych w obrębie nr "[...]", miasta I., oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków numerami działek: "[...]" o powierzchni 0,0558 ha oraz "[...]" o powierzchni 0,0618 ha, stanowiących własność J. S. i A. S. (dalej jako: strona lub skarżący), zgodnie z decyzją Starosty z "[...]" zezwalającą na realizację inwestycji polegającej na założeniu i przeprowadzeniu przewodów służących do przesyłania energii elektrycznej dwutorowej napowietrznej linii WN 110 kV relacji I. - I. - O. - O. - słup "[...]" (B.). Wydanej decyzji organ I instancji nadał rygor natychmiastowej wykonalności. W uzasadnieniu podano, że decyzją z "[...]" Starosta ograniczył sposób korzystania z części opisanych wyżej nieruchomości, zgodnie z wnioskiem Spółki. Wskazano, że art. 124 ust. 1a u.g.n. umożliwiający organowi wydanie zezwolenia na niezwłoczne zajęcie nieruchomości, po wydaniu decyzji ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości, ma charakter uregulowania szczegółowego i musi być interpretowany dosłownie. Podniesiono, że planowana inwestycja jest inwestycją celu publicznego, co znajduje potwierdzenie w art. 6 ust. 2 u.g.n., który do celów publicznych zalicza między innymi budowę i utrzymanie przewodów i urządzeń służących do przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, a także innych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń. Podano, że z wniosku Spółki wynika, że przebudowa trzech linii elektroenergetycznych wysokiego napięcia WN 110 kV: relacji L.-I., O.-L. i G.-O. oraz budowa nowego odcinka linii 110 kV G.-O. do O., uzasadniona jest ważnym interesem gospodarczym i społecznym, stanowi również wyjątkowo ważny interes strony. Planowana inwestycja spowoduje istotną poprawę niezawodności i jakości zasilania w energię elektryczną województwa "[...]", bowiem pozwoli na zaopatrzenie w energię elektryczną wielu nowych odbiorców poprzez zwiększenie możliwości przesyłowych. Natomiast niezrealizowanie przedmiotowej inwestycji w jak najkrótszym czasie grozi nie tylko zahamowaniem rozwoju regionu, ale również może skutkować przeciążeniami istniejących połączeń energetycznych, a tym samym wystąpieniem w przyszłości katastrofy z powodu długotrwałych przerw w dostawie energii elektrycznej. Zaznaczono również, że Spółka jest przedsiębiorcą o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, którego przedmiotem wykonywanej działalności gospodarczej jest między innymi wytwarzanie, dystrybucja i przesyłanie energii elektrycznej, w rozumieniu ustawy z 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (tekst jednolity Dz.U. z 2020, poz. 1669). Potwierdzeniem tego faktu jest ujęcie Spółki w wydanym na podstawie powyższej ustawy rozporządzeniu Rady Ministrów z 4 października 2010 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r., poz. 1647). Ponadto zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r., poz. 1644), Spółka zaliczana jest do przedsiębiorstw użyteczności publicznej mających na celu bieżące i nieprzerwane zaspokajanie potrzeb ludności w zakresie zaopatrzenia ludności w energię elektryczną. Decyzja o niezwłocznym zajęciu nieruchomości ma na celu umożliwienie Spółce przeprowadzenie inwestycji w planowanym terminie oraz zabezpieczenie gospodarki regionu przed ciężkimi stratami, a także interesu społecznego, gdyż zagrożenie ciągłości dostawy energii ma charakter realny i w przypadku awarii spowoduje niezwykle duże straty.
