Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 28 grudnia 2021 r., sygn. II SA/Ol 745/21
Administracyjne postępowanie; Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) Sędziowie sędzia WSA Ewa Osipuk sędzia WSA Tadeusz Lipiński po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 28 grudnia 2021 r. sprawy ze skargi A. W. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia "[...]" r., nr "[...]" w przedmiocie uchylenia decyzji o rozbiórce werandy I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; II. zasądza od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz A. W. kwotę 997zł (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z "[...]" r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowanego w "[...]" (dalej: "PINB", "organ pierwszej instancji"), po rozpoznaniu wniosku A.W. (dalej: "skarżąca"), odmówił uchylenia na podstawie art. 155 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, z późn. zm.), dalej: "k.p.a.", decyzji Kierownika Urzędu Rejonowego w "[...]"z "[...]"r., nakazującej Przedsiębiorstwu "[...]"- zarządcy budynku przy ul. "[...]"rozbiórkę werandy dobudowanej bez wymaganego pozwolenia do budynku przy ul. "[...]".
W uzasadnieniu decyzji podał, że decyzja z "[...]"r. została wydana na skutek samowoli budowanej dokonanej przez jednego z lokatorów, polegającej na dobudowie przedmiotowej werandy do przedmiotowego budynku. Adresatem tej decyzji było Przedsiębiorstwo "[...]"- zarządca budynku. Decyzją z "[...]"r. "[...]"Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego z urzędu stwierdził nieważność tej decyzji w części dotyczącej terminu wykonania rozbiórki, a w pozostałym zakresie odmówił stwierdzenia nieważności.
Skarżąca - obecna właścicielka werandy objętej nakazem rozbiórki, złożyła 17 lutego 2021 r. wniosek o uchylenie decyzji z "[...]"r. na podstawie art. 155 k.p.a. PINB wywiódł, że przepis ten może mieć zastosowanie tylko do decyzji uznaniowych, w których organ ma możliwość swobody decyzyjnej w orzekaniu, w ramach której może uwzględnić interes społeczny lub słuszny interes strony. Decyzja nakazująca rozbiórkę nakłada na stronę obowiązek, przy czym jest decyzją związaną - organ jest zobligowany do wydania takiej decyzji w określonych prawem okolicznościach. Decyzja nakazująca rozbiórkę jest sankcją administracyjną za naruszenie przepisów Prawa budowlanego. Zaznaczył, że uwzględnienie słusznego interesu społecznego lub interesu strony nie może prowadzić do usankcjonowania stanu niezgodnego z prawem. Podkreślił, że przepis Prawa budowlanego, na podstawie którego orzeczono nakaz rozbiórki jest przepisem szczególnym sprzeciwiającym się uchyleniu decyzji na mocy art. 155 k.p.a. Dodał, że
