Wyrok WSA w Łodzi z dnia 14 lipca 2022 r., sygn. II SA/Łd 291/22
Zagospodarowanie przestrzenne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Piotr Mikołajczyk Sędziowie Sędzia WSA Robert Adamczewski Asesor WSA Marcin Olejniczak (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 14 lipca 2022 r. sprawy ze skargi P. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu z dnia 21 stycznia 2022 r. nr SKO.4120.1.22 w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji oddala skargę. dc
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Sieradzu, decyzją z 21 stycznia 2022r., utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy C. z 1 grudnia 2021 r., którą odmówiono P. spółce z o.o. w W. ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie farmy fotowoltaicznej na części działki nr [...] obręb [...], gmina C..
Z akt sprawy wynika, że wnioskiem z 30 lipca 2021 r. spółka wystąpiła o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie farmy fotowoltaicznej do 1 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na części działki nr [...] obręb [...], gm. C..
Decyzją z 1 grudnia 2021 r. Wójt Gminy C. odmówił spółce wydania decyzji lokalizacyjnej. Zdaniem organu pierwszej instancji przedmiotowa inwestycja stanowi zabudowę przemysłową, a przeprowadzona analiza urbanistyczna nie wykazała by taka zabudowa występowała w sąsiedztwie terenu inwestycji. Organ wyjaśnił, że zakres przedsięwzięcia obejmuje: panele fotowoltaiczne w ilości do 2500 sztuk, o łącznej mocy do 1 MW, drogi wewnętrzne, miejsca postojowe, infrastrukturę naziemną i podziemną, związaną z konstrukcją nośną paneli fotowoltaicznych, sieć energetyczną kablową podziemną niskiego napięcia - na potrzeby dostarczenia energii do stacji transformatorowej, przyłącze elektroenergetyczne średniego napięcia - przyłączenie farmy fotowoltaicznej do sieci, kontenerowa stację transformatorowo – kontrolną, inwertery, ogrodzenie instalacji, instalacja odgromowa i inne niezbędne elementy infrastruktury związane z budową i eksploatacją instalacji fotowoltaicznej. Obszar podlegający przekształceniu wynosi do 0,7952 ha i są to grunty użytkowana rolniczo. Bezpośrednie sąsiedztwo planowanej inwestycji stanowią grunty rolne, zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna oraz zabudowa zagrodowa, a najbliższe zabudowania znajdują się w bliskiej odległości od planowanego przedsięwzięcia. Organ dodał, że lokalizacja farmy fotowoltaicznej, jeżeli powoduje zmianę dotychczasowego przeznaczenia terenu, następuje wyłącznie na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 i art. 14 ust. 1 u.p.z.p. Skoro zatem przedmiotowej inwestycji nie można zaliczyć do urządzeń i instalacji wymienionych w art. 61 ust. 3 u.p.z.p. (tj. do urządzeń infrastruktury technicznej lub instalacji odnawialnego źródła energii w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy o odnawialnych źródłach energii), to nie ma podstaw do stosowania przepisu art. 61 ust. 3 u.p.z.p. Teren przedmiotowej działki (o łącznej powierzchni 0,7952 ha.) to wolny od zabudowy teren, w skład którego wchodzą grunty: rolne R IVa - o łącznej powierzchni - 0, 3590 ha i grunty rolne – R IVb - 0,4382 ha. Przedmiotowa działka ma dostęp do drogi gminnej. W celu ustalenia wymagań dla nowej zabudowy i zagospodarowania terenu, w sposób określony w § 3 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktur z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie ustalenia wymagań dla nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. Nr 164, poz. 1588), wyznaczono wokół terenu inwestycji obszar analizowany. Szerokość frontu przedmiotowego terenu od strony drogi gminnej wynosi około 30 m, a więc przyjęta zgodnie z rozporządzeniem, minimalna szerokość obszaru analizowanego wynosi 90 m. Na tak wyznaczonym obszarze przeprowadzono analizę w zakresie warunków, o których mowa w art. 61 ust. 1-6 u.p.z.p. i stwierdzono istnienie terenów wolnych od zabudowy, użytkowanych rolniczo, terenów łąk i pastwisk i oraz terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zagrodowej, co wyklucza możliwość posadowienia w jej granicach inwestycji o charakterze przemysłowym, jaką jest budowa farmy fotowoltaicznej. Organ dodał, że zmiana sposobu zagospodarowania nieruchomości o głównej funkcji rolniczej o powierzchni 0,7952 ha, w decyzji o warunkach zabudowy nie może prowadzić do przekształcenia charakteru obszaru, na którym jest ona położona - z rolniczego na przemysłowy. W obszarze analizowanym przeważają zabudowa zagrodowa oraz tereny rolne położone na terenie wiejskim. Brak jest w obszarze poddanym analizie zabudowy przemysłowej w formie farmy fotowoltaicznej, zatem jej lokowanie w środku terenów rolnych w sąsiedztwie zabudowy zagrodowej organ uznał za niedopuszczalne, gdyż spowoduje odmienny sposób zagospodarowania działki niż to wynika z dokonanej analizy działek sąsiednich. Zabudowa przemysłowa koliduje z zabudową zagrodową i mieszkaniową jednorodzinną z uwagi na jej specyfikę. Tymczasem nowa zabudowa powinna być dostosowana do zabudowy już istniejącej w tym obszarze (wymóg kontynuacji funkcji i kontynuacji zagospodarowania dominującego), w przeciwnym razie brak jest możliwości ustalenia warunków zabudowy dla nowej funkcji przemysłowej z uwagi na niespełnienie przesłanki z art. 61 ust.1 pkt 1 u.p.z.p. Zatem wobec nie spełnienia łącznie warunków określonych w art. 61 ust. 1 organ odstąpił o dokonywania dalszych analiz.
