Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 17 listopada 2022 r., sygn. II SA/Gl 1092/22
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga - Gajewska, Sędzia WSA Edyta Kędzierska, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 17 listopada 2022 r. sprawy ze skargi R. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 10 czerwca 2022 r. nr SKO.PSŚ/41.5/1478/2022/7475 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem, który wpłynął do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w K. w dniu 9 marca 2022 r., R. S. (dalej: strona, skarżąca) wystąpiła o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad niepełnosprawnym M. L. urodzonym [...] r. (dalej: M., osoba wymagająca opieki).
Po przeprowadzeniu postępowania, decyzją z dnia 28 kwietnia 2022 r. Prezydent Miasta K. (dalej: organ, organ pierwszej instancji) odmówił przyznania stronie wnioskowanego świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad osobą wymagającą opieki, legitymującą się orzeczeniem Powiatowego Zespołu do spraw Orzekania o Niepełnosprawności w W. z dnia [...]r. o znacznym stopniu niepełnosprawności.
W uzasadnieniu organ przywołując przepisy art. 17 ustawy o świadczeniach rodzinnych stwierdził, iż wnioskująca jest opiekunem prawnym osoby wymagającej opieki i sprawuje na nim stałą opiekę. Jednak zgodnie z przywołanym przepisem nie pozostaje w kręgu osób uprawnionych do pobierania świadczenia pielęgnacyjnego.
W odwołaniu, strona zarzuciła decyzji organu pierwszej instancji naruszenie art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o świadczeniach rodzinnych poprzez jego zastosowanie w sposób naruszający zasadę ogólną Kodeksu postępowania administracyjnego, tj. zasadę pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa, art. 7 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego i uznanie, iż osoba, która od 2009 r. sprawowała funkcję niespokrewnionej rodziny zastępczej dla osoby wymagającej opieki oraz obecnie dalej sprawuje nad nią opiekę nie jest uprawniona do uzyskania świadczenia pielęgnacyjnego oraz art. 107 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego poprzez brak wyjaśnienia przesłanek, którymi kierował się organ pierwszej instancji wydając przedmiotową decyzję. Z uwagi na powyższe zarzuty wniosła o zmianę zaskarżonej decyzji pierwszej instancji poprzez orzeczenie, iż odwołującej przysługuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego, względnie o uchylenie zaskarżonej decyzji oraz przekazanie wniosku do ponownego rozpoznania organowi pierwszej instancji.
