Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 18 stycznia 2023 r., sygn. II SA/Go 561/22
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Pauter Sędziowie Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz Asesor WSA Kamila Karwatowicz (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 18 stycznia 2023 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławcze z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie zezwolenia na zorganizowanie i przeprowadzenie imprezy masowej oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] lipca 2022 r., nr [...] Burmistrz Miasta i Gminy, działając na podstawie m.in. art. 24, art. 29 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2022 r., poz. 1466, dalej jako u.b.i.m.) i art. 104, art. 107 i art. 108 k.p.a., po rozpatrzeniu wniosku "G." sp. z o.o. z dnia [...] czerwca 2022 r. o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej na działce nr ewid. [...] w dniu [...] sierpnia 2022 r. od godz. 1900 do godz. 2100, oraz festiwalu w dniach [...] sierpnia 2022 r. do realizacji na terenie działek o numerach ewidencyjnych gruntu: [...], dla których prowadzona jest księga wieczysta nr [...] oraz na działkach nr ewidencyjny: [...], dla których prowadzona jest księga wieczysta nr [...], - odmówił wydania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej zakwalifikowanej przez wnioskodawcę jako impreza masowa planowana w dniu [...] sierpnia 2022 r. od godz. 1900 do 2100 na terenie działki nr [...].
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, iż podstawą do odmowy wydania wnioskowanego zezwolenia jest niespełnienie przez organizatora obowiązków i wymogów, o których mowa w art. 25 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 26 w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 1 u.b.i.m.
Organ nie podzielił stanowiska wnioskodawcy, że znajdujące się na terenie festiwalu pole kempingowe oraz pola namiotowe nie są ogólnodostępne. Z akt sprawy wynika, że na terenie festiwalu aktualnie już znajdują się namioty posadowione przez organizatora, które służą osobom trzecim do wypoczynku, co należy uznać za wykonywanie usług hotelarskich. Co również istotne, na samej stronie organizatora wyróżniono cztery podstawowe modele zatrzymywania się tamże, w tym również hotel w namiotach. Ponadto, zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o usługach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach hotelarskich, które spełniają wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne określone odrębnymi przepisami. G. sp. z o.o. wnioskiem z dnia [...] września 2021 r. wystąpiła o dokonanie wpisu do ewidencji innych obiektów świadczących usługi hotelarskie obiektu nie będącego obiektem hotelarskim na terenie gminy, to jest pola kempingowego w miejscowości [...], jako miejsca noclegowe całoroczne na ustawienie namiotów i przyczep samochodowych w ilości 100 miejsc. Burmistrz pismem z dnia [...] września 2021 r. wezwał wnioskodawcę do przedłożenia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 u.i.ś. w związku z § 3 pkt 53 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r., zgodnie z którym do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się prowadzenie stałego pola kempingowego na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o usługach turystycznych, usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach hotelarskich, które spełniają wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne określone odrębnymi przepisami. Według § 2 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia wymagania dla hoteli określone są w załączniku nr 1 do tego rozporządzenia, natomiast zgodnie z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia spełnianie w obiektach hotelarskich wymagań określonych w art. 35 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy dokumentuje się w zakresie wymagań i uzyskania następujących decyzji: decyzji w zakresie przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, do których zalicza się prowadzenie stałego pola kempingowego na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody - wymaga uzyskania decyzji środowiskowej, która określi ochronę akustyczną obszaru przedmiotowego zezwolenia znajdującego się w obszarze [...]. Strona takiego zezwolenia nie przedłożyła.
