Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 25 stycznia 2023 r., sygn. II SA/Rz 1048/22
Wodne prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Elżbieta Mazur - Selwa /spr./ Sędziowie WSA Piotr Godlewski AWSA Karina Gniewek - Berezowska Protokolant specjalista Anna Mazurek-Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 stycznia 2023 r. sprawy ze skargi P. w C. na decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w [...] Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 21 czerwca 2022 r. nr RZ.ZUO.4.4701.2242.OZ.2021.MS w przedmiocie określenia opłaty zmiennej I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w [...] Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie na rzecz strony skarżącej P. w C. kwotę 495 zł /słownie: czterysta dziewięćdziesiąt pięć złotych/ tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Informacją z 25 maja 2022 r. nr RZ.ZUO.4.4701.2242.OZ.2021.MS, wydaną na podstawie art. 272 ust. 17 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2021 r. poz. 2233 ze zm. - dalej: "P.w."), Dyrektor Zarządu Zlewni w [...] Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie ustalił P. w C. (dalej: "P.) za IV kwartał 2021 r. opłatę zmienną w wysokości 16487 zł za pobór wód podziemnych ze studni wierconych tj. S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7 dla potrzeb wodociągu gminnego w miejscowości C., powiat [....].
Organ wskazał, że opłata została obliczona zgodnie z art. 272 ust. 1 P.w. i § 5 ust. 1 pkt 27 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne (Dz.U. z 2021 r. poz. 736 - dalej: "rozporządzenie"). Do ustalenia wysokości opłaty przyjęto współczynnik różnicujący dla wód, do których stosuje się procesy usuwania amonu, koagulacji lub adsorpcji (§ 5 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia).
P. złożyło reklamację od opisanej wyżej informacji kwestionując wysokość ustalonej opłaty za pobór wód podziemnych. Zarzuciło błędne przyjęcie jako podstawę obliczenia stawki § 5 ust. 1 pkt 27 lit. a rozporządzenia i uznanie, że P. prowadząc sprzedaż wody w formie hurtowej nie jest przedsiębiorstwem wodno-kanalizacyjnym realizującym zadania "zbiorowego zaopatrzenia w wodę". Zdaniem strony opłata winna zostać obliczona na podstawie § 5 ust. 1 pkt 40 rozporządzenia oraz naliczona zgodnie z celem wskazanym w oświadczeniu, tj. do celów realizacji zadań własnych gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia.
