Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 19 stycznia 2023 r., sygn. II SA/Sz 814/22
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Windak Sędziowie Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj (spr.), Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 19 stycznia 2023 r. sprawy ze skargi D. M. na decyzję Wojewody z dnia [...] lipca 2022 r. nr [...] w przedmiocie sprzeciwu w sprawie zgłoszenia budowy oddala skargę.
Uzasadnienie
Starosta [...] decyzją z dnia [...] maja 2022 r., nr [...], na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021 r., poz. 735), art. 30 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowane (Dz.U. z 2021 r., poz. 2351 ze zm.) zgłosił sprzeciw do zamiaru wykonania robót budowlanych ujętych w zgłoszeniu złożonym w dniu [...] maja 2022 r. przez inwestora D. M., polegających na budowie budynku rekreacji indywidualnej o wymiarach 5 x 7 metrów z poddaszem nieużytkowym, nietrwale związanego z gruntem oraz budowie wiaty wolnostojącej o wymiarach 2,3 x 7 m, na terenie działki nr ewid. [...] obręb ewid. [...], gmina K..
W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia organ wyjaśnił, że wskazana w zgłoszeniu działka zlokalizowana jest na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu [...] na którym zgodnie z treścią § 2 ust. 1 pkt 8 uchwały Sejmiku Województwa nr [...] z dnia [...] września 2009 r. w sprawie obszarów chronionego krajobrazu, zabrania się budowania nowych obiektów budowlanych w pasie o szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych naturalnych zbiorników wodnych, z wyjątkiem urządzeń wodnych oraz obiektów służących prowadzeniu racjonalnej gospodarki rolnej, leśnej lub rybackiej. Wyjątek od ww. zakazu został wprowadzony w § 4 wspomnianej uchwały, który stanowi, że nie wprowadza się ww. zakazu zabudowy dla obszarów chronionego krajobrazu, dla których plan zagospodarowania przestrzennego lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przewiduje możliwość lokalizowania obiektów budowlanych w pasie o szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych.
