Wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 stycznia 2023 r., sygn. II SA/Wa 1091/22
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Kruszewska-Grońska, Sędzia WSA Karolina Kisielewicz (spr.), Asesor WSA Michał Sułkowski, po rozpoznaniu w trybie uroszczonym w dniu 5 stycznia 2023 r. sprawy ze skargi J. J. na decyzję K. Sp. z o.o. z siedzibą w L. z dnia [...] czerwca 2022 r. (bez numeru) w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. zasądza od K. Sp. z o.o. z siedzibą w L. na rzecz skarżącego J. J. kwotę 200 (słownie: dwustu) zł, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
K. sp. z o.o. w L. (powstała w wyniku przekształcenia Komunalnego Zakładu Budżetowego w jednoosobową spółkę prawa handlowego, której jedynym właścicielem jest Gmina [...], na mocy uchwały Rady Miasta [...] z dnia [...] maja 2013 r. w sprawie likwidacji samorządowego zakładu budżetowego pod nazwą Komunalny Zakład Budżetowy w [...] w celu przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością), decyzją z dnia [...] czerwca 2022 r. (bez numeru), na podstawie art. 5 ust. 1 i ust 2 oraz art. 16 i art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2022 r., poz. 902, dalej jako u.d.i.p.), odmówiła udostępnienia J. J. informacji publicznej w zakresie umów najmu lokali znajdujących się w budynku dworca stanowiącego część Centrum Komunikacyjnego w [...] oraz faktur za czynsz najmu tych lokali, wystawionych w ostatnim zamkniętym księgowo miesiącu.
W uzasadnieniu decyzji Spółka odwołała się do art. 5 u.d.i.p. i podała, że stosownie do art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, przez "tajemnicę przedsiębiorstwa" rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności oraz stwierdziła, że umowy najmu, których udostępnienia domaga się skarżący, zostały zawarte przez miejską spółkę prawa handlowego z podmiotami, które nie wykonują zadań publicznych i zawierają informacje dotyczące w szczególności kosztów najmu oraz uprawnień najemcy, które posiadają wartość gospodarczą dla strony umowy, bowiem dotyczą jej działalności.
