Wyrok WSA w Lublinie z dnia 2 lutego 2023 r., sygn. II SAB/Lu 163/22
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Parchomiuk Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Grymuza (sprawozdawca) Asesor sądowy Brygida Myszyńska-Guziur po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 2 lutego 2023 r. sprawy ze skargi K. S. na bezczynność Zespołu Lubelskich Parków Krajobrazowych z siedzibą w Chełmie w przedmiocie uzgodnienia projektu budowlanego oddala skargę.
Uzasadnienie
W dniu 23 listopada 2022 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie wpłynęła skarga K. S. (dalej także jako: "wnioskodawca" lub "skarżący") na niezgodne z przepisami prawa działanie Zespołu Lubelskich Parków Krajobrazowych z siedzibą w Chełmie polegające na uchylaniu się od załatwienia wniosku z dnia 26 kwietnia 2022 r. w sprawie uzgodnienia określonej inwestycji poprzez wydanie stosownego rozstrzygnięcia zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa proceduralnego - ustawy Kodeks postępowania administracyjnego.
W uzasadnieniu skargi wskazano, że zgodnie z zapisem § 2 ust. 5 Uchwały nr LI/284/98 Rady Miejskiej w Kazimierzu Dolnym z dn. 17.06.1998 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Kazimierz Dolny "W obszarze objętym ochroną z racji ustanowienia Kazimierskiego Parku Krajobrazowego obowiązują uzgodnienia inwestycji, projektowanych zmian w kształtowaniu przestrzeni i środowiska przyrodniczego z Zarządem Lubelskich Parków Krajobrazowych". Obecnie kompetencje Zarządu Lubelskich Parków Krajobrazowych zostały przejęte w oparciu o obowiązujące przepisy prawa przez Zespół Lubelskich Parków Krajobrazowych.
Jak wskazał skarżący w związku z planowaniem zrealizowania określonej inwestycji na terenie objętym powyższą ochroną, za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 26 kwietnia 2022 r. wystąpił do Zespołu Lubelskich Parków Krajobrazowych o wydanie stosownego uzgodnienia. Rok wcześniej zgodnie z sugestią projektanta wystąpił do Zespołu Lubelskich Parków Krajobrazowych o wydanie opinii do sporządzonego projektu budowlanego, jednakże uzyskana "opinia" nie miała jakiejkolwiek formy urzędowego stanowiska i w swej treści mijała się znacznie od posiadanych w tym zakresie kompetencji (Statut i Regulamin ZLPK). W odpowiedzi na wystąpienie otrzymał pismo datowane na dzień 18 maja 2022 r. i opatrzone elektronicznym podpisem kwalifikowanym w dniu 1 czerwca 2022 r. (dwa tygodnie później) przez Dyrektora Zespołu Lubelskich Parków Krajobrazowych P. Ł., z którego wynika, iż zgodnie z zapisami Regulaminu organizacyjnego do zadań Zespołu należy opiniowanie projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, planów i projektów inwestycji realizowanych na terenie działania Zespołu w zakresie zgodności z rozporządzeniem w sprawie parku krajobrazowego i obszaru chronionego krajobrazu lub plami ochrony parku krajobrazowego. Dyrektor wskazał również, że Zespół nie wydaje decyzji administracyjnych ani postanowień i wydaje jedynie opinie w sprawie planowanych inwestycji. W piśmie tym wskazał również, że w sprawie mojej inwestycji została wydana opinia w dniu 24 lutego 2021 r.
