Wyrok WSA w Łodzi z dnia 15 lutego 2023 r., sygn. II SA/Łd 891/22
Zagospodarowanie przestrzenne
Dnia 15 lutego 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Grosińska-Grzymkowska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Michał Zbrojewski Asesor WSA Tomasz Furmanek po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 15 lutego 2023 roku sprawy ze skargi M. O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 5 września 2022 roku nr KO.420.188.2022 w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy dla nieruchomości oddala skargę. MR
Uzasadnienie
Decyzją z 5 września 2022 r., nr KO.420.188.2022, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Piotrkowie Trybunalskim, na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.) – w skrócie: "k.p.a." – utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy Sławno z 3 czerwca 2022 r., znak BOŚiR.6730.7.5.2022.SL, w przedmiocie ustalenia, z wniosku A. L., warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku gospodarczego na terenie nieruchomości obejmującej działki nr ewid. [...], [...] i [...] w O., gm. O.(legalizacja samowoli budowlanej).
W pierwszej kolejności Kolegium wyjaśniło, że ustalając warunki zabudowy dla ww. zamierzenia inwestycyjnego, organ I instancji uznał, że projektowane zamierzenie spełnia łącznie przesłanki wskazane w art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 503 ze zm.) – w skrócie: "u.p.z.p." – oraz jest zgodne z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (t.j. Dz. U. Nr 164, poz. 1588 ze zm.) – dalej jako "rozporządzenie".
Następnie organ odwoławczy podkreślił, że wystąpienie o ustalenie warunków zabudowy w przedmiotowej sprawie ma jednak charakter szczególny. Dotyczy bowiem wystąpienia o budowę budynku, który de facto istnieje, lecz z uwagi na stan techniczny nie jest eksploatowany. Budynek przedmiotowy zrealizowany został bez stosownych dokumentów, w tym bez ostatecznej decyzji pozwolenia na budowę, a więc w stanie samowoli budowlanej. Do wniosku załączone zostało pismo Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Opocznie (dalej PINB) z 30 grudnia 2021 r., znak PINB.7355/58/IP/2021, wzywające wnioskodawcę oraz drugiego współwłaściciela nieruchomości M. L. do wystąpienia do przedłożenia decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na budowie budynku gospodarczego o wymiarach zewnętrznych 13,15 x 3,36. PINB analizując sprawę legalności budynku uznał, że wzniesienie na przedmiotowej działce przedmiotowego budynku gospodarczego zakwalifikować należy jako samowolę budowlaną. Koniecznym więc stało się zbadanie czy zrealizowany budynek w jego obecnej formie zgodny jest z wymaganiami kształtowania ładu przestrzennego w obszarze analizy i czy jego parametry wpisują się w parametry zabudowy sąsiedniej. Innymi słowy, czy inwestycja zgodna jest z obowiązującymi przepisami o zagospodarowaniu przestrzennym
