Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 21 lutego 2023 r., sygn. I SA/Po 879/22
Podatek od nieruchomości
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Nikodem (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Asesor sądowy WSA Robert Talaga Protokolant: st. sekr. sąd. Marta Ziewińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 08 lutego 2023 r. sprawy ze skargi [...] sp. z o.o. w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za okres od stycznia 2015 r. do grudnia 2020 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z 03 października 2022 r. nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze (dalej jako "SKO" lub "organ
II instancji"), po rozpatrzeniu odwołania D. W. reprezentowanej przez r.pr. Ł. L., utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Gminy [...] (dalej jako "Burmistrz" lub "organ I instancji") z 20 czerwca 2022 r. [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za okres od stycznia 2015 r. do grudnia 2020 r.
Zaskarżona decyzja SKO zapadła w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
W dniu 23 grudnia 2020 r. spółka złożyła dp Burmistrza Gminy [...] wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za okres od stycznia 2015 r. do grudnia 2020 r., w związku z wykazaniem w deklaracjach na podatek od nieruchomości zobowiązania podatkowego w wysokości wyższej niż należna oraz wpłacenia na rzecz organu zawyżonego podatku. We wniosku o stwierdzenie nadpłaty wskazano, że korekta deklaracji na podatek od nieruchomości od stycznia 2015 r. do grudnia 2020 r. wynika z następujących przyczyn: zmiany kategorii opodatkowania obiektu spełniającego ustawową definicję budynku opodatkowanego dotychczas jako budowla (1) oraz wyłączenia z podstawy opodatkowania budowli wartości urządzeń technicznych niestanowiących przedmiotu opodatkowania (2).
Uzasadniając pierwszy punkt wniosku o stwierdzenie nadpłaty, spółka wskazała, że w latach 2015-2020 wykazywała do opodatkowania w kategorii "budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej" obiekt stacji redukcyjno-pomiarowej. Deklarowana podstawa opodatkowania stacji obejmowała sumę wydatków poniesionych na: wybudowanie budynku (obiektu spełniającego przesłanki budynków wg. przepisów Prawa budowlanego i ustawy o podatkach i opłatach lokalnych) (1); wyposażenie budynku, tj. instalacje zlokalizowane wewnątrz budynku niestanowiące samodzielnego obiektu budowlanego (2); koszty ogólne przypisane proporcjonalnie do wartości budynku (3). Zdaniem spółki dotychczasowy sposób opodatkowania omawianego obiektu narusza art. 1a ust. 1 pkt 1 oraz art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (w skrócie "u.p.o.l."). Naruszenie to polega na opodatkowaniu obiektu spełniającego definicję budynku według jego wartości, podczas gdy nie jest on budowlą wymienioną w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia
