Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 23 marca 2023 r., sygn. II SA/Sz 1019/22
Egzekucyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska Sędziowie Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz, Asesor WSA Krzysztof Szydłowski (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 23 marca 2023 r. sprawy ze skargi M. K. na postanowienie Z. P. W. I. S. w S. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie zajęcia stanowiska co do zgłoszonych zarzutów w sprawie prowadzenia egzekucji administracyjnej oddala skargę
Uzasadnienie
Postanowieniem z 15 września 2022 r. nr [...] Zachodniopomorski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Szczecinie (dalej: Wojewódzki Inspektor Sanitarny lub organ odwoławczy), po rozpatrzeniu zażalenia M. K. - przedstawiciela ustawowego małoletniej N. K. (dalej: Skarżąca lub Strona) na postanowienie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w C. z 26 lipca 2022 r. w sprawie zajęcia stanowiska co do zgłoszonych zarzutów w sprawie prowadzenia egzekucji administracyjnej w oparciu o tytuł wykonawczy z 24 czerwca 2021 r. orzekł o uchyleniu zaskarżonego postanowienia w całości i orzekł w to miejsce o oddaleniu zarzutu braku wymagalności obowiązku szczepień oraz umorzył postępowanie w pozostałym zakresie.
Jak podał w uzasadnieniu organ odwoławczy, Skarżąca reprezentowana przez adwokata, pismem z 1 grudnia 2021 r. wniosła zarzuty w sprawie prowadzenia postępowania egzekucyjnego prowadzonego w oparciu o tytuł wykonawczy z 24 czerwca 2021 r. wraz z postanowieniem o nałożeniu grzywny w celu przymuszenia.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, postanowieniem z 26 lipca 2022 r. oddalił złożone przez Stronę zarzuty jako nieuzasadnione zaś pełnomocnik Strony skorzystał z prawa wniesienia zażalenia.
Organ odwoławczy rozpatrując zażalenie wyjaśnił, iż zarzuty Skarżącej dotyczyły braku wymagalności obowiązku szczepień oraz zastosowania zbyt uciążliwego środka.
Odnosząc się do zarzutu braku wymagalności obowiązku szczepień Wojewódzki Inspektor Sanitarny wyjaśnił, iż obowiązek szczepień ochronnych określony jest wprost w przepisach prawa i obowiązek ten był wymagalny w dniu wystawienia tytułu wykonawczego.
