Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 23 marca 2023 r., sygn. I SA/Wr 22/22
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Piotr Kieres Sędziowie Sędzia WSA Andrzej Cichoń (sprawozdawca) Sędzia WSA Dagmara Stankiewicz-Rajchman , Protokolant: Starszy specjalista Aleksandra Połaczewska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 23 marca 2023 r. sprawy ze skargi Gmina Ś na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu z dnia 10 listopada 2021 r., nr 0201-IOV-11.4103.64.2021 w przedmiocie podatku od towarów i usług za styczeń 2017 r. oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi jest decyzja Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu (dalej jako : organ odwoławczy, DIAS) z 10 listopada 2021 r. nr 0201-l0\/-11.4103.64.2021 utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lubinie z 29.06.2021 r. nr 0212-SPV.4103.17.2018.AHA,0212-SPV.4103.3.2020.14 w sprawie podatku od towarów i usług za styczeń 2017 r. Z akt sprawy wynika, że Gmina Ś. (dalej jako : Gmina, Skarżąca, Strona ) w styczniu 2017 r. nabywała towary +i usługi związane ze stadionem i świetlicami wiejskimi wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Stadion jak i świetlice wiejskie były przez Skarżącą oddane w dzierżawę C. w Ś. (dalej jako : C.) na podstawie zawartych umów dzierżawy z 7.11.2017 r. gdy chodzi o obiekt sportowy i z 17.02.2017 r. gdy chodzi o 9 budynków świetlic wiejskich w: D., P., T., W., B., D.(1), D.(2), J. i R. W dn. 16.08.2017 r. w dzierżawę oddane zostały świetlice w Z. i w P.(1). Zawarcie ww. umów Skarżącego z C. którego jest organem założycielskim, miało w ocenie organu podatkowego pierwszej instancji na celu uzyskanie korzyści podatkowych w podatku VAT w postaci prawa do odliczenia podatku naliczonego od prowadzonych inwestycji oraz wydatków ponoszonych na bieżącą obsługę tych obiektów. Powyższe działania w ocenie organu pierwszej instancji zostały podjęte by stworzyć sytuację do odliczenia 100% podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z świetlicami wiejskimi oraz obiektem sportowym (stadionem). W przypadku zakupów związanych z świetlicami wiejskimi (kontrola okresowa świetlic przez Spółdzielnię P.) organ podatkowy uznał, iż skoro świetlice wykorzystywane są na cele odpłatnego najmu, jak i nieodpłatnie prowadzone są w nich warsztaty dla dzieci i młodzieży oraz spotkania okolicznościowe mieszkańców, zatem odliczenie podatku naliczonego jest możliwe wyłącznie "sposobem określenia proporcji" o jakim mowa w art. 86 ust. 2a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm. dalej jako: ustawa o VAT). Do obliczenia podatku naliczonego związanego z powyższymi zakupami organ podatkowy przyjął prewspółczynnik w wysokości 3 % wynikający z Zarządzenia Burmistrza Ś. z 20.02.2017 r. odnośnie rocznej struktury sprzedaży za 2016 r. dla celów korekty prawa odliczenia podatku VAT. Informację o wyliczonym wskaźniku proporcji rocznej struktury sprzedaży za 2016 r. tj. prewspółczynniku a także jego kalkulację Gmina przedłożyła w pismach z 17.09.2018 r. i z 16.10.2019 do Urzędu Skarbowego. Podjęte ustalenia stały się podstawą wydanej przez organ pierwszej instancji decyzji w której określono w sposób odmienny od deklarowanego wysokość rozliczenia podatku od towarów i usług za styczeń 2017 r. Od decyzji tej strona złożyła odwołanie po którego rozpatrzeniu organ odwoławczy utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji. W ocenie DIAS w styczniu 2017 r. na stadionie prowadzone były wyłącznie nieodpłatne działania służące zaspokajaniu potrzeb zbiorowych wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016, poz. 446 dalej jako u.s.g.), do wykonania których Gmina występuje jako organ władzy publicznej w rozumieniu art.15 ust.6 ustawy o VAT i ponoszone wydatki związane ze stadionem (inwestycyjne, jak i związane z jego bieżącym utrzymaniem), nie są wydatkami związanymi z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust.2 ustawy o VAT. Gminie nie przysługiwało zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków ponoszonych na remont i bieżące utrzymanie stadionu ponieważ stadion w styczniu 2017 r. nie służył działalności gospodarczej. Z Uchwały nr [...] Rady Miejskiej w Ś. z [...] września 2015 r. w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości (stadionu) wynika, że Gmina zamierzała wykorzystywać w przyszłości stadion do działalności gospodarczej. Zamiar ten, jak stwierdził organ odwoławczy, Gmina zrealizowała dopiero zawierając 7 listopada 2017 r. umowę dzierżawy z C. co oznacza, że dopiero wówczas mogła dokonać stosownych korekt w rozliczeniu podatku naliczonego na podstawie art. 91 ustawy o VAT. W zakresie świetlic i umów zawartych przez Gminę z C. w dn. 17.02.2017 r., 16.08.2017 r, oraz 16.08.2017 r., których przedmiotem jest oddanie w dzierżawę poszczególnych świetlic wiejskich, organ odwoławczy zauważył, iż każda z tych umów dotyczy zdarzeń zaistniałych w późniejszym okresie niż styczeń 2017 r. i dlatego dokonywanie oceny tych umów w decyzji dotyczącej rozliczenia podatku VAT za styczeń 2017 r. jest przedwczesne. Niemniej jednak przedmiotowe świetlice w styczniu 2017 r. służyły Gminie zarówno do działalności gospodarczej (do odpłatnego najmu), jak również do działalności Gminy jako organu władzy publicznej do działalności niepodlegającej opodatkowaniu. W sytuacji gdy przypisanie zakupów w całości do działalności opodatkowanej nie jest możliwe -są to zakupy związane z obu rodzajami działalności, takie jak w styczniu 2017 r. gdzie wystąpił zakup usługi związanej z okresową kontrolą świetlic wiejskich przez Spółdzielnie P., podatek naliczony od zakupów związanych z omawianymi świetlicami należało rozliczyć z zastosowaniem proporcji, przyjmując do niej dane za poprzedni rok podatkowy, zgodnie z art.86 ust.2a w związku z ust. 2d ustawy o VAT. Proporcję organ przyjął w wysokości 3%, co wynikało z przedłożonej przez Gminę i niekwestionowanej kalkulacji prewspółczynnika.
