Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 18 października 2023 r., sygn. IV SA/Wr 184/23
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Tomasz Świetlikowski, Sędziowie: Sędzia WSA Marta Pająkiewicz-Kremis (sprawozdawca), Sędzia WSA Katarzyna Radom, Protokolant: Karolina Sdzuj, po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 18 października 2023 r. sprawy ze skargi A.S. i P. S. na czynność Burmistrza Brzegu Dolnego z dnia 11 grudnia 2020 r. nr OKS.4424.6.2020 w przedmiocie odmowy organizacji i finansowania transportu i opieki dziecka do placówki oświatowej I. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności; II. zasądza od Burmistrza Brzegu Dolnego na rzecz skarżących A. S. i P. S. kwotę 100 (słownie: sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 23 listopada 2020 r. , adresowanym do Urzędu Miejskiego w Brzegu Dolnym , P. i A. S. ( dalej : wnioskodawcy ,skarżący ) zwrócili się o zorganizowanie dla ich syna A. S. bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu na rok kalendarzowy 2021 z domu do Publicznego Przedszkola Specjalnego "[...]" "ul. [...]" we W. W uzasadnieniu wniosku podali ,że w związku z kończącą się umową nr 6/2020/OKiS określającą zasady zwrotu kosztów przejazdu ich syna , gmina na podstawie art. 39 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe (tj. Dz.U. z 2020 poz. 910) jest prawnie zobowiązana do zapewnienia bezpłatnego transportu od 04.01.2021 . W tym zakresie wskazali ,że w gminie zostało już złożone orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nr 17/2016/2017/BD, w którym jest wskazana aktualna placówka syna , do której uczęszcza od prawie pięciu lat. Według wnioskodawców, spełnia ona wszystkie zalecenia rehabilitanta i wszystkie inne zalecenia wynikające z tego orzeczenia.
W odpowiedzi na powyższy wniosek Burmistrz Brzegu Dolnego ( dalej: organ) pismem z dnia 11 grudnia 2020 r. nr OKS.4424.6.2020 zawiadomił wnioskodawców o odmowie organizacji i finansowania przez Gminę Brzeg Dolny transportu i opieki A. S. do wskazanej przez rodziców dziecka placówki oświatowej. W uzasadnieniu stanowiska organ stwierdził ,że przy rozpatrywaniu przedmiotowego wniosku , po anonimizacji danych osobowych dziecka, zwrócił się do działającego na terenie Powiatu Wołowskiego S. w W., prowadzącego Ośrodek Rehabilitacyjno- Wychowawczy ( w ramach którego działa Punkt Przedszkolny "[...]") z zapytaniem , czy placówka ta jest w stanie zapewnić realizację zaleceń zawartych w przedłożonym przez wnioskodawców orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego i posiada możliwość zapewnienia takiego kształcenia i posiada wolne miejsca. Organ wyjaśnił ,że obowiązkiem gminy, o którym mowa w art. 32 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe, jest zapewnienie niepełnosprawnym dzieciom pięcioletnim i sześcioletnim oraz dzieciom objętym wychowaniem przedszkolnym na podstawie art. 31 ust. 2 bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższego przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego lub ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego.
