Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 7 grudnia 2023 r., sygn. I SA/Ol 355/23
Czystość i porządek; Odpady
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Górska Sędziowie sędzia WSA Przemysław Krzykowski sędzia WSA Andrzej Brzuzy (sprawozdawca) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 7 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Spółdzielni Mieszkaniowej "O." w S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia 12 lipca 2023r., nr SKO.63.20.2023 w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiące luty i marzec 2023 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z 12 lipca 2023 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Olsztynie (dalej jako: "SKO", "Kolegium", "organ odwoławczy") po rozpoznaniu odwołania Spółdzielni Mieszkaniowej "O." w S. (dalej jako: "strona", "skarżąca", "Spółdzielnia") od decyzji z 31 marca 2023 r. wydanej z upoważnienia Burmistrza S. przez Naczelnik Wydziału Gospodarki Miejskiej (dalej jako: "organ I instancji", "Burmistrz") określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości położnej w S. przy ul. [...] (dalej jako: "nieruchomość w S." za miesiące luty i marzec 2023 r. w wysokości 10.300,00 zł utrzymało rozstrzygnięcie organu I instancji w całości w mocy.
SKO na wstępie podniosło, że organ I instancji wydając swoje rozstrzygnięcie określające skarżącej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości położnej w S. wskazał, że w spornych miesiącach doszło do naruszenia obowiązku selektywnego gromadzenia odpadów, o czym organ został zawiadomiony przez firmę R. Spółka z o.o. w O. (dalej jako: "R.", "podmioto odbierający odpady") realizującą usługę odbioru odpadów komunalnych z ww. nieruchomości. Wskazano sposób obliczenia podwyższonej opłaty jako iloczyn liczby mieszkańców (103 osoby) oraz stawki podwyższonej opłaty (50,00 zł).
Kolegium wskazując, że kwestie związane m. in. z zadaniami gmin oraz obowiązkami właścicieli nieruchomości, dotyczącymi utrzymania czystości i porządku określa ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2022 r. poz. 2519, ze zm.) – dalej jako: "ustawa porządkowa" i przywołując treść jej art. 6q i 6c oraz powołując się na §1 uchwały nr [...] Rady Miejskiej w S. z 27 października 2022 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na nieruchomościach zamieszkałych, ustalenia stawki opłaty oraz zwolnienia w części z opłaty w związku z kompostowaniem bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostowniku przydomowym (dalej jako: "Uchwała z 27 października 2022 r.") – zauważyło w pierwszej kolejności, że w orzecznictwie sądów administracyjnych (przywołując stosowne w wyroki w tym zakresie) ukształtował się pogląd, że wykazanie choćby jednego przypadku nieprzestrzegania przyjętej zasady segregacji odpadów pociąga za sobą obowiązek nałożenia na podmiot zainteresowany opłaty w stawce właściwej dla nieselektywnego zbierania odpadów. Powyższe wynika z wykładni art. 6ka ustawy porządkowej, który stwierdza, że w przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmiot odbierający odpady komunalne przyjmuje je jako niesegregowane (zmieszane), i powiadamia o tym wójta, burmistrza lub prezydenta miasta oraz właściciela nieruchomości (ust. 1). Wójt, burmistrz lub prezydent miasta na podstawie powiadomienia, o którym mowa w ust. 1. wszczyna postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (ust. 2). Wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc lub miesiące, a w przypadku nieruchomości, o których mowa w art. 6j ust. 3b, za rok. w których nie dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, stosując wysokość stawki opłaty podwyższonej, o której mowa w art. 6k ust. 3 (ust. 3).
