Aby naliczyć podwyższoną opłatę śmieciową, trzeba zawiadomić właściciela o tym, że nie segreguje śmieci
Organ nie może określić opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w podwyższonej wysokości, jeśli podmiot odbierający odpady nie powiadomił właściciela nieruchomości o niespełnieniu przez niego obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy. W tym celu gminy m.in. nadzorują gospodarowanie odpadami komunalnymi (w tym realizację zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości). Gminy zapewniają także selektywne zbieranie odpadów komunalnych (obejmujące co najmniej: papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady). Z kolei właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku m.in. właśnie przez zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych. Takie zasady wprowadzają przepisy art. 3 oraz art. 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g).
