Samorządowe Centra Usług Wspólnych. Zadania, zasady tworzenia i funkcjonowania
Wykaz skrótów
CUW - centrum usług wspólnych
JST - jednostka samorządu terytorialnego
rozporządzenie w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej - rozporządzenie Ministra Finansów z 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (Dz.U. z 2010 r. Nr 238, poz. 1581)
u.f.p. - ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.)
u.rach. - ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.)
ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 289 ze zm.)
ustawa o samorządzie gminnym - ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.)
ustawa o samorządzie powiatowym - ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.)
ustawa o samorządzie województwa - ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 2094 ze zm.)
ustawa o zmianie ustawy o samorządzie gminnym - ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 1045)
ustawa - Prawo zamówień publicznych - ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.)
Wstęp
Przepisy ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2016 r., dały jednostkom samorządu terytorialnego dużą swobodę w organizowaniu wspólnej obsługi swoich jednostek zarówno w zakresie podmiotowym, jak i przedmiotowym. Ostateczna decyzja w tym zakresie należy do organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. Jednak przed podjęciem takiej decyzji warto byłoby rozważyć dobre i złe strony takiego rozwiązania.
Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie możliwości tworzenia centrów usług wspólnych oraz zasad ich funkcjonowania. Autorka przedstawia m.in. modele funkcjonowania CUW, obowiązki i uprawnienia, a także kompetencje kierowników w podziale na jednostki obsługiwane i jednostki obsługujące. Poruszone zostały również kwestie związane z odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie działalności wykonywanej przez CUW. Pokazano, jakie wdrożyć procedury kontroli zarządczej w jednostkach (obsługującej i obsługiwanej). Ponadto szczegółowo omówiono, jak powinien wyglądać przepływ informacji oraz obieg dokumentów między CUW a jednostką obsługiwaną.

