ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/2592
z dnia 17 grudnia 2025 r.
w sprawie uczciwego korzystania, w oparciu o typowe wzorce korzystania, oraz w sprawie środków zwalczania nadużyć w przypadku usług łączności wewnątrzunijnej, do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2120
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
Uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2120 z dnia 25 listopada 2015 r. ustanawiające środki dotyczące dostępu do otwartego internetu i dotyczące opłat detalicznych za regulowane usługi łączności wewnątrzunijnej oraz zmieniające dyrektywę 2002/22/WE, a także rozporządzenie (UE) nr 531/2012 (1), a w szczególności jego art. 5a ust. 8,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Pułapy cen detalicznych usług łączności wewnątrzunijnej ustanowione w art. 5a ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2120, które weszło w życie we wszystkich państwach członkowskich w dniu 15 maja 2019 r., zostały ustalone na poziomie umożliwiającym dostawcom publicznie dostępnych usług łączności interpersonalnej wykorzystującej numery odzyskanie ponoszonych przez nich kosztów, zapewniając tym samym proporcjonalną interwencję zarówno na rynku łączności ruchomej, jak i stacjonarnej. Środki te, które miały wygasnąć w dniu 14 maja 2024 r. na podstawie art. 10 rozporządzenia (UE) 2015/2120 zmienionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 (2), miały na celu zapewnienie, aby konsumenci nie byli obciążani nadmiernymi cenami za usługi łączności wewnątrzunijnej. |
| (2) | W art. 10 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2015/2120 przedłużono stosowanie pułapów cen detalicznych dla usług łączności wewnątrzunijnej do dnia 30 czerwca 2032 r. Zgodnie z art. 5a ust. 9 tego samego rozporządzenia do dnia 30 czerwca 2027 r. Komisja powinna dokonać przeglądu art. 5a i może, w stosownych przypadkach, podjąć decyzję o przedłożeniu wniosku ustawodawczego w celu jego zmiany. |
| (3) | Zgodnie z art. 5a ust. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2120 dostawcy, którzy dobrowolnie zdecydują się nie stosować wobec konsumentów różnych cen detalicznych za usługi łączności krajowej i wewnątrzunijnej, są zwolnieni ze stosowania maksymalnych pułapów cen detalicznych ustalonych dla usług łączności wewnątrzunijnej, z zastrzeżeniem polityki uczciwego korzystania. W takim przypadku mają oni być zwolnieni z obowiązku stosowania regulowanych cen usług łączności wewnątrzunijnej. Polityka uczciwego korzystania jest zabezpieczeniem, które powinno umożliwić dostawcom odejście od zbieżnych cen i stosowanie dodatkowych opłat, jeżeli korzystanie przez konsumentów z usług łączności wewnątrzunijnej wykracza poza warunki ustalone przez dostawcę w celu zdefiniowania typowego korzystania z usług łączności wewnątrzunijnej w danym państwie członkowskim. |
| (4) | Po pierwsze, w warunkach ustalających typowe korzystanie należy określić wolumeny usług łączności wewnątrzunijnej, które umożliwiają konsumentom korzystanie z pewnej liczby jednostek do celów wewnątrzunijnych połączeń głosowych i wiadomości SMS, naliczanych po mających zastosowanie krajowych cenach detalicznych, które są zgodne z ich odpowiednimi planami taryfowymi i które są wystarczające, aby objąć szeroki zakres wzorców korzystania przez konsumentów, w tym w szczególności konsumentów stosunkowo często w skali miesięcznej korzystających z usług łączności wewnątrzunijnej, którzy nadal polegają na tradycyjnych połączeniach, takich jak rozmowy telefoniczne lub wiadomości SMS. Po drugie, w warunkach ustalających typowe korzystanie należy określić okres ich stosowania. Ten ustalony okres stosowania powinien być równy co najmniej jednemu okresowi rozliczeniowemu, ale może on obejmować kilka okresów rozliczeniowych ustalonych przez usługodawcę. Dostawcy mogą ustalić limity wykorzystania wolumenów mające zastosowanie do jednego lub kilku okresów w okresie stosowania. Po trzecie, te same warunki ustalające typowe korzystanie powinny mieć zastosowanie do wszystkich planów taryfowych dostawcy w państwie członkowskim. |
| (5) | Polityka uczciwego korzystania powinna z jednej strony zapewniać konsumentom odpowiednie wolumeny wewnątrzunijnych połączeń głosowych i wiadomości SMS, a z drugiej strony umożliwiać przyszłe dostosowania w oparciu o warunki rynkowe i zachowanie konsumentów. Typowe korzystanie z wewnątrzunijnych połączeń głosowych i wiadomości SMS może różnić się między innymi w zależności od rodzaju konsumenta, dostawcy lub państwa członkowskiego. |
| (6) | W związku z tym typowe warunki korzystania powinny zapewniać dostawcom wystarczający margines elastyczności w celu ustalenia polityki uczciwego korzystania, którą uznają za odpowiednią i która jest zgodna z niniejszym rozporządzeniem wykonawczym, a jednocześnie powinny umożliwiać przyszłe dostosowania w oparciu o warunki rynkowe i zachowanie konsumentów. |
| (7) | Usługi łączności wewnątrzunijnej mają inny charakter niż roaming, a zamierzone korzystanie z nich jest inne. W przeciwieństwie do usług łączności wewnątrzunijnej roaming regulowany jest usługą transgraniczną oferowaną podczas okresowych podróży, a nie do stałego korzystania. W związku z tym istnieje ryzyko niestandardowego i niewłaściwego korzystania z roamingu do celów innych niż zamierzone, podczas gdy usługi łączności wewnątrzunijnej są narażone na ryzyko korzystania z usług wykraczającego poza typowe korzystanie. Pojęcie korzystania wykraczającego poza typowe korzystanie z usług łączności wewnątrzunijnej różni się zatem od pojęcia „niestandardowego i niewłaściwego” korzystania z detalicznych usług roamingu po cenach krajowych, zdefiniowanego w art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/612 (3), które odnosi się do korzystania z detalicznych usług roamingu regulowanego przez klientów korzystających z roamingu w państwie członkowskim innym niż państwo ich operatora krajowego do celów innych niż okresowe podróże i do których to usług można stosować politykę uczciwego korzystania. |
| (8) | Polityka uczciwego korzystania nie powinna wpływać na prawo dostawców do wprowadzania środków służących zwalczaniu nadużyć, jeżeli dobrowolna decyzja o niestosowaniu wobec konsumentów cen detalicznych za usługi łączności wewnątrzunijnej innych niż w przypadku łączności krajowej prowadzi do nieuczciwego korzystania. Dostawcy usług łączności elektronicznej dla ludności powinni mieć możliwość wykrywania i zapobiegania wykorzystywaniu przez osoby trzecie polityki uczciwego korzystania do arbitrażu cenowego w celu uzyskania korzyści gospodarczej (np. międzynarodowe oszustwa związane z udziałem w dochodach, niewłaściwe korzystanie z kart SIM). Środki takie powinny być proporcjonalne i mogą obejmować między innymi monitorowanie schematów ruchu w celu wykrycia niestandardowych sytuacji, które mogą wskazywać na nieuczciwe lub niewłaściwe korzystanie, lub tymczasowe zawieszenie usługi do czasu weryfikacji użytkowania. |
| (9) | Jednocześnie konsumenci powinni być chronieni przed środkami, które mogą w jakikolwiek sposób wpływać na ich zdolność do korzystania z usług łączności wewnątrzunijnej. W tym względzie zastosowanie mają wszystkie prawa konsumentów wynikające z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE (4) w sprawie praw konsumentów. Zgodnie z art. 102 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 (5) o klauzulach umownych przewidujących politykę uczciwego korzystania należy wyraźnie informować konsumentów przed rozpoczęciem ich stosowania. |
| (10) | Ponadto zanim korzystanie przez konsumenta z usług łączności wewnątrzunijnej wykroczy poza typowe korzystanie, dostawcy powinni ostrzegać konsumentów o takim korzystaniu w sposób określony wcześniej w umowach konsumenckich. W każdym przypadku środki takie powinny minimalizować obciążenia administracyjne dla konsumentów i ograniczać liczbę zbędnych ostrzeżeń. |
| (11) | Do celów niniejszego aktu konsumentów należy rozumieć zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 15 dyrektywy (UE) 2018/1972. |
| (12) | Zgodnie z art. 5a ust. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2120 skonsultowano się z Organem Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej. |
| (13) | Komitet ds. Łączności ustanowiony na mocy art. 118 ust. 1 dyrektywy (UE) 2018/1972 nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Polityka uczciwego korzystania
1. Polityka uczciwego korzystania umożliwia dostawcom łączności elektronicznej dla ludności stosowanie zabezpieczenia w przypadku, gdy korzystanie przez konsumenta z usług łączności wewnątrzunijnej wykracza poza typowe korzystanie.
2. Aby skorzystać z zabezpieczenia odnoszącego się do polityki uczciwego korzystania, dostawca łączności elektronicznej dla ludności ustala warunki określające typowe korzystanie z usług łączności wewnątrzunijnej dla minimalnego określonego czasu trwania jednego okresu rozliczeniowego i we wszystkich swoich planach taryfowych w danym państwie członkowskim.
3. Warunki ustalające typowe korzystanie z usług łączności wewnątrzunijnej opierają się na wolumenach usług łączności wewnątrzunijnej, które są znacznie wyższe niż średnia liczba wewnątrzunijnych minut lub wiadomości SMS zużywanych miesięcznie w przeliczeniu na konsumenta w danym państwie członkowskim, podana w najnowszym sprawozdaniu porównawczym BEREC dotyczącym usług łączności wewnątrzunijnej dostępnym w momencie ustalania przedmiotowych warunków. W przypadku gdy dla danego państwa członkowskiego nie jest dostępny taki wskaźnik odniesienia, dostawca stosuje średnie wartości dla UE.
4. Jeżeli w określonym okresie korzystanie przez konsumenta z usług łączności wewnątrzunijnej odbiega od warunków ustalających typowe korzystanie, dostawcy mogą pobierać dodatkowe opłaty wyłącznie od przedmiotowych jednostek łączności wewnątrzunijnej do końca określonego okresu, w którym takie odstępstwo ma miejsce.
5. Ta polityka uczciwego korzystania ma zastosowanie oddzielnie do wewnątrzunijnych połączeń głosowych, do połączeń stacjonarnych i mobilnych oraz do wewnątrzunijnych wiadomości SMS.
6. Krajowe organy regulacyjne monitorują i egzekwują prawidłowe stosowanie zabezpieczenia.
Artykuł 2
Środki zwalczania nadużyć
Dostawcy usług łączności wewnątrzunijnej mogą stosować środki zwalczania nadużyć w celu wykrywania nieuczciwego korzystania związanego z dobrowolną decyzją o stosowaniu jednakowych cen detalicznych w odniesieniu do usług łączności krajowej i wewnątrzunijnej. W przypadku gdy dostawca wykryje oszustwo i zdecyduje, że konieczne są środki w celu szybkiego zaradzenia podejrzewanemu nadużyciu, informuje o tym krajowy organ regulacyjny lub inny właściwy organ krajowy jak najszybciej, a w każdym przypadku w terminie 5 dni roboczych od przyjęcia środków.
Artykuł 3
Ochrona konsumentów
1. W przypadku gdy dostawca usług łączności wewnątrzunijnej stosuje politykę uczciwego korzystania, ujmuje on w umowach z konsumentami sporządzanych zgodnie z art. 102 dyrektywy (UE) 2018/1972 warunki związane z tą polityką, a w szczególności dodatkowe opłaty za wewnątrzunijne połączenie głosowe i wewnątrzunijną wiadomość SMS, które mogą mieć zastosowanie do korzystania z usług łączności wewnątrzunijnej wykraczającego poza typowe korzystanie. Ponadto w przypadku gdy konsument wykorzystał 80 % limitu określonego dla typowego korzystania, dostawca niezwłocznie ostrzega konsumenta o ryzyku uruchomienia dodatkowych opłat oraz o mających zastosowanie dodatkowych opłatach.
2. Konsumenci mają prawo odwołania się od decyzji podjętych przez dostawcę usług łączności wewnątrzunijnej, w tym w drodze postępowania pojednawczego i zwrócenia się do właściwych organów pozasądowego rozstrzygania sporów, o których mowa w art. 25 dyrektywy (UE) 2018/1972.
Artykuł 4
Okres przejściowy w odniesieniu do wskaźników odniesienia BEREC
1. BEREC aktualizuje wskaźniki odniesienia dla usług łączności wewnątrzunijnej w celu zapewnienia, aby w przyszłości obejmowały one wszystkie przypadki korzystania z usług łączności wewnątrzunijnej. Zaktualizowane sprawozdanie dotyczące wskaźników odniesienia zostanie udostępnione najpóźniej w październiku 2026 r.
2. Aby zapewnić okres przejściowy, dostawcy mają możliwość stosowania najnowszego dostępnego sprawozdania porównawczego BEREC dotyczącego usług łączności wewnątrzunijnej najpóźniej do dnia 1 stycznia 2027 r.
Artykuł 5
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do dnia 31 grudnia 2028 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 310 z 26.11.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/2120/oj.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Agencję Wsparcia BEREC (Urząd BEREC), zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/2120 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1211/2009 (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1971/oj).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/612 z dnia 6 kwietnia 2022 r. w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii (Dz.U. L 115 z 13.4.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/612/oj).
(4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 64, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/83/oj).
(5) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2018/1972/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
